Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av oath5
#1505894
Hej!

Vad ska man titta på lite extra på årsmodellerna 2016-17 automater med T2,T3 motorer? Har läst om balansaxlar när det gäller V40. Har automaterna det?

Tacksam för svar :)
av RonnieLkpg
#1505913
T2 och T3 med automat har inte några balansaxlar. Det är en 1,5-litersvariant av VEA-motorn i dessa och dessa hade inte balansaxlar, som sagt.
T2 finns mig veterligen bara med automat, T3 med manuell låda är på 2 liter och lär ha balansaxlar.
av oath5
#1505944
KalleJ skrev: fre 22 jul 2022, 00:27 Köp ingen T2 om du inte tänkt byta mjukvaran. De har noll turbotryck över 3000varv eller likande :-/
Köp inte powershift lådan, men tror det är rätt lungt på de motorerna.
Balansaxeln lär vara bytt eller höras om du köper begagnat.

https://sv.bsr.se/motoroptimeringar/t/3 ... b-4204-t38
Kolla motorkoden innan du köper en T2 med.
Lutar åt en T2. Vilka har powershiftlåda? Varför ska man kolla motorkoden? Är det om man ska optimera? :)
av KalleJ
#1506036
Jag hade kollat manuell T2 isf. Med 2.0 VEA och en optimering.
De som inte har geartronic har powershift enkelt uttryckt.
av oath5
#1506193
KalleJ skrev:Jag hade kollat manuell T2 isf. Med 2.0 VEA och en optimering.
De som inte har geartronic har powershift enkelt uttryckt.
Kommer aldrig äga en manuell bil igen :) Verkar som alla bilar jag kollar upp har powershiftlådan. Är geartroniclådan sällsynt?
Tanken är att jag förmodligen optimerar bilen om det blir en T2. Blir det en T3 kanske jag låter bli. Var och testade en T3 och den räckte för mig.

Monterade in en CarPlay box i bilen. Känns[…]

Dörrlås V-fram

Jo, det var ett kabelbrott. Den klassiska grö[…]

Hej, jag letar efter en lämplig bil till fami[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]