Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av roggabear
#1505741
Har en V40 T2 2015. Försöker få loss Drivknuten från navet men får inte loss det. Jag kan dra bak knuten och axeln en bit men sedan tar det stopp. Gissar att jag behöver lossa något mer. Länkarmen/spindelleden? Men hur gör jag det? Är det en kulled som jag ringat in på bilden som måste lossas, och hur lossar jag på den isåfall?
Bilagor
F54F0E6F-8FD4-4FD3-9B10-7588FA79B19F.jpeg
F54F0E6F-8FD4-4FD3-9B10-7588FA79B19F.jpeg (854.76 KiB) Visad 3189 gånger
28B1D014-1F88-4EF8-B46E-1E539D154C8F.jpeg
28B1D014-1F88-4EF8-B46E-1E539D154C8F.jpeg (833.23 KiB) Visad 3189 gånger
av roggabear
#1505784
efter lite letande så hittade jag att det verkar vara bulten som jag markerat med en pil som man ska lossa på för att kunna få loss kulleden. Ngn som kan bekräfta att detta stämmer??
Problemet jag har nu är att bulten sitter som berget, har testat med förlängningsskaft och mutterknackare (både tryckluft och el-driven) och bulten ger inte med sig en millimeter. Tips på hur jag kan lossa på bulten utan att förstöra den emottaget tacksamt. (notera att själva bultskallen är på baksidan, det som pilen pekar på är änden av bulten)
Bilagor
bult.PNG
bult.PNG (1.44 MiB) Visad 3165 gånger
av Erik Å
#1505793
Jag brukar lossa länkarmsbussningarna i stället men nu är det på en gammal V70. Sen får hela länkarmen hänga kvar under spindeln när man svänger ut fjäderbenet.
Även om man får loss bulten till spindelleden så är det svårt att dra ur tappen ur spindeln pga "byrålådseffekten", den vill kila fast rätt bra..
Men vänta lite, nog ska det väl gå att trycka ur knuten ur lagret utan att svänga ut fjäderbenet? Jag tror jag har provat, la nog på styrutslag men minns inte åt vilket håll. Då blir drivaxeln vinklad 45 grader i ytterknuten och kommer lättare ut ur lagret.
Testa att lägga på fullt rattutslag och se om det går lättare att trycka ur axeltappen ur lagret.
Nu kan det ju vara skillnad mellan olika bilmodeller på hur mycket marginal det finns på att trycka ihop innerknuten..
av roggabear
#1505794
selec skrev: ons 20 jul 2022, 21:52 wd40 samt stälborste
kolla fil för hjälp är för byte av hjullager men några steg hjälper dig

Tack, jag ska ladda hem filen och läsa när jag är vid en dator. Har kommit lite längre nu ikväll. Bulten är lös och med hjälp av spännband så har jag fått ur kulleden/spindelleden en bit men inte hela vägen.
Hoppas jag är på rätt väg så jag inte gör något dumt
Bilagor
A37A57A5-CAD2-44BD-A2B3-6885BE9C7A3A.jpeg
A37A57A5-CAD2-44BD-A2B3-6885BE9C7A3A.jpeg (2.19 MiB) Visad 3142 gånger
av roggabear
#1505795
Erik Å skrev: ons 20 jul 2022, 22:42 Jag brukar lossa länkarmsbussningarna i stället men nu är det på en gammal V70. Sen får hela länkarmen hänga kvar under spindeln när man svänger ut fjäderbenet.
Även om man får loss bulten till spindelleden så är det svårt att dra ur tappen ur spindeln pga "byrålådseffekten", den vill kila fast rätt bra..
Men vänta lite, nog ska det väl gå att trycka ur knuten ur lagret utan att svänga ut fjäderbenet? Jag tror jag har provat, la nog på styrutslag men minns inte åt vilket håll. Då blir drivaxeln vinklad 45 grader i ytterknuten och kommer lättare ut ur lagret.
Testa att lägga på fullt rattutslag och se om det går lättare att trycka ur axeltappen ur lagret.
Nu kan det ju vara skillnad mellan olika bilmodeller på hur mycket marginal det finns på att trycka ihop innerknuten..
tack för tipset. det låter ju lovande att det ev skulle gå utan att skruva loss spindeln. ska testa igen med fullt rattutslag imorgon och se om det går att lirka ut knuten.
Användarvisningsbild
av Cotag
#1505801
Jag såg din tidigare tråd men eftersom det skiljer en del mellan min V60 och den här så valde jag att inte skriva något då.
Hursomhelst, på min kunde jag inte få ur den splinesade delen av knuten ur navet utan att göra som du gjort, lossa undre spindelleden. Det var iallafall min bedömning där och då, eventuellt hade det gått om man lossade en P-ände men det var ju isåfall nästan samma jobb.
På min var spindelledens axel konad med mutter uppifrån. Eftersom din är cylindrisk så kanske den är svårare att få av och på plats igen..

För övrigt valde jag en komplett drivaxel från skroten med låga mil för att slippa jobbet med att byta (och att få hem rätt i virrvarret av valmöjligheter på nätet) knut.
viewtopic.php?f=70&t=167748
av roggabear
#1505861
Sådär, nu är Drivknuten loss. Jag körde med Max rattutslag höger och fick nästan ut den, men inte helt. Lossade på ena bussningen så fick jag ngn centimeter till och då fick jag ut knuten. Tack alla för ä är hjälp och tips.
Bilagor
1628B2AF-A8FC-4A55-853F-B7A266FBC91D.jpeg
1628B2AF-A8FC-4A55-853F-B7A266FBC91D.jpeg (3.18 MiB) Visad 3061 gånger

Monterade in en CarPlay box i bilen. Känns[…]

Dörrlås V-fram

Jo, det var ett kabelbrott. Den klassiska grö[…]

Hej, jag letar efter en lämplig bil till fami[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]