Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1505092
Jag hittade en online rep handbok på Haynes.com som jag köpte så nu är den delen löst :). ganska väl beskrivet hur man byter "Drive shaft CV joint boot".

Nu återstår frågan ifall jag ska passa på att byta drivknut om jag ändå åker på att demontera drivknuten föra att kunna montera en ny damask, såg att det finns drivknuts-sats på mekonomen för en överkomlig peng.
#1505096
lennarte skrev: mån 04 jul 2022, 17:28 Om du plockar ut drivaxel och "skär bort" den gamla damasken så kan du "knacka loss" själva drivknuten, sätta på den nya damasken på axeln, sätta tillbaka den rengjorda och infettade drivknuten, fylla damasken med fett och trä över och klamra fast damasken igen. Låter enkelt när man skriver det, men det kan vara mycket jobb, och "kletigt". Jag hade köpt en rep.handbok och "läst på". Det verkar vara mycket pengar att tjäna på några timmars jobb.
Går det att knacka loss Drivknuten från drivaxeln utan att demontera drivaxeln helt? Något speciellt att tänka på så jag inte knackar sönder/loss något som inte ska loss? Om jag behåller fästet vid mellanlagret monterat, funkar det att komma åt att knacka loss och senare återkomstera Drivknuten då?

Jag gjorde en kontroll av AC på precis samma[…]

Hade min V70 på verkstaden idag och fick e[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Jag fick ner version 3.0.3 till min bil idag. Ska […]

Minirecension av kina DICE

Jag kör med VIDA med denna kabeln - 256kr ink[…]