Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Duell
#1497915
Hej,

Har en V40 -13 som jag blir galen på.
Bytte fjädrar fram för ett tag sedan, ett par dagar efter det dyker det upp ett missljud höger fram när man bromsar.
Skivorna är ganska dåliga och beläggen har sprickor, byter dessa, men ljudet är kvar.
Bytte inte fjädrarna som sitter på oken, men jag har bytt sida på dem, men ljudet är kvar på höger sida.
Bytt hjullager och ljudet är kvar.

Tvärnitar jag så försvinner ljudet en liten stund för att sedan komma tillbaka.
Det låter även om jag har bilen på saxlyften och kör med hjulen i luften.
Inga missljud vid gupp, när jag svänger eller backar och känner inget konstigt i bromspedalen.

Tips?
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1497926
Hur låter det? Skrapande, klonkande...?
Blir bromsarna/fälgen på den sidan varma efter körning?
Bytte alt. smörjde du upp glidbultarna?
Jag tänker mig att beläggen ligger an mot skivan...
av Duell
#1497929
Har så svårt att beskriva ljud, men typ en blandning av klonkande och skrapande, det kommer en gång per varv.
Glidbultarna rengjordes med roterande stålborste och smordes med keramiskt fett.
Högra skivan blir märkbart varmare än vänster, men det trögar inte alls. Kan utan problem dra runt bromsskivan för hand och beläggen rör sig fint på sadeln (utan märkbart glapp).
av Erik Å
#1497932
Är skivor och hjullager bytt så är det väl bara drivknutarna kvar..? Är damaskerna hela? Annars tar knutarna slut på nolltid :-/
Prova lyft hjulet och rotera för hand framåt och bakåt, lägg en hand på drivaxeln och känn om det glappar eller knastrar när du växlar riktning.
Det framgår inte riktigt om du bytte skivorna. Om inte skulle jag gissa på att någon stor rostflaga har släppt på insidan. Där händer saker som man är lyckligt ovetande om :-D

Men vad är problemet om du får nya l&ar[…]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6[…]

Walt (Disney) https://www.google.com/[…]

Lägg dig under bilen m hasplåten borta,[…]