Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av TommyHarEnVolvo
#1480712
Köpte mig nyligen en Volvo V40 D2 120hk 2016 årsmodell. Bilen går som en riktigt klocka och drar lite soppa men nu när det är kallt och sådär är den otroligt trögstartad. När jag trycker på knappen så tuggar den till och slår ifrån, varpå jag fortsätter hålla in startknappen och då tuggar den igång. Bilen har snart 8000 mil på mätaren.
Någon som har något liknande problem eller vet av något tips på vad som kan vara tokigt?
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1480716
Samma sak om du använder bränslevärmaren innan avfärd?
Användarvisningsbild
av TommyHarEnVolvo
#1480945
Den är servad på auktoriserad verkstad vid alla service tillfällen och boken är fullstämplad. Dock vet jag inte om bränslefiltret är bytt, när ska de bytas?
av VolvoJull3
#1481281
Glödstift?
Användarvisningsbild
av TommyHarEnVolvo
#1481602
Haft relativt varmt i veckan 1-7 minusgrader och då har bilen startar utan problem, igår när det var 11 grader kallt igen så var problemet tillbaka.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1481609
När laddades batteriet senast?
Vintertid när det är kallt och värmaren körs kan det behövas underhållsladdning, för att orka med sina uppgifter.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1481620
Jag har haft en precis likadan bil med samma motor i fem år och 15000mil. Den har aldrig misslyckats att starta oavsett temperatur, något är definitivt fel. Jag tycker ju inte att det låter som batteriknas.
Användarvisningsbild
av TommyHarEnVolvo
#1482500
Var in dit där jag köpte bilen som gjorde batteritest på bilen, han sa att laddningen är okej vid tomgång men at det var dåligt vid belastning, kan detta ha något med det att göra tro? Att man varit ute och kört och batteriet inte nått dessa fulla kapacitet och mer dragit ström än vad den tillgivit? och vad kan då problemet ligga om den har dålig laddning vid belastning? Känn relativt långsökt att det skulle vara generatorn då bilen endast gått 7900 mil och är uttagen September 2016. Bilen ska in på service i slutet av månaden och då ska verkstaden även byta bränslefiltret för att utesluta att det kan vara problemet.
Bruten fjäder framvagn

Vanligt med brusten vänster fjäder p&ari[…]

Vindrutetorkarmotor

Jag har vdb länken förut, men här[…]

Köpråd V60 etanol

Jag funderar på att köpa en V60 som g&a[…]

Yttertemperaturen har stor inverkan hur mång[…]