Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Cotag
#1478530
T2 VEA manuell har balansaxlar, tror jag.
av Henkan
#1478537
Dieslarna D2 och D3 (vissa) har det inte och de skramlar och vibrerar mer än T2 och T3 så de har nog inte balansaxlar

Edit: Om man ska tro Wikipedia så har alla bensinare balansaxlar.
Sambon hade inte minsta pip från dessa på sin V40 T2 under 10000 mil, inte jag heller i min S60 D4, också på 10000 mil.
Alla drabbas inte även om det kan verka så när man läser på forum.
av sinnesförvirringen
#1478557
Sitter i spekulation på en V40 jag med. Dock letar vi vettig med automat, och resonerar som att om man skall kränga bilen om säg 3-4 år, vad kommer vara attraktivt då? Vilka specar skall man ha. En kinect går ju bort tex. Samma en utan digitala displayen.

Egentligen är väl diesel eller bensin tämligen iskallt. Däremot lär du kunna köra på bensin billigare än diesel om 3-4 år(alla verkar tro diesel är djävulens påfund). Man lär ju straffbeskatta ut bränslet och även blaska ut med med massa tillsatser som tar ned energiinnehållet. Däremot är det hela beroende på hur mycket man kör.

Hade dock valt en så ny bil för pengarna som möjligt, en 17 är ju ändå sista facet och citysafty gen2 (vad det nu ger) om jag inte har helt fel, och kanske inte stirrat mig blind på miltalet. En som gått 14 kan vara lika bra som en som gått 11, ibland bättre då vissa större servicear är gjorda och att kamremmen skall väl bytas med förkortat intervall på v40. Så kanske läge att slå till på en som fått ny gummisnodd bytt nyligen.

Momentum Advanced har väl backkamera-förberedelse redan gjord.
Finns annars billiga kit på aliexpress för kring 1000-lappen om man vill eftermontera backkamera.


Happy Hunting
Användarvisningsbild
av Cotag
#1478562
Henkan skrev: lör 11 dec 2021, 17:14

Edit: Om man ska tro Wikipedia så har alla bensinare balansaxlar.

Jag är ganska säker på att de flesta T2 och T3 manuella VEA har balansaxlar medans automatarna inte har det.
Ska du ge dig på att rätta mig så försök iallafall komma med rätt uppgifter.
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1478571
Jag hade tveklöst tagit 2017 och köpt en optimering av bsr när de har typ mellandagsrea eller nåt.
Allt är bättre på en sån, 2013 är jättegammal i jämförelse.
av bilman
#1478637
Tackar! Vi vill gärna ha 22017, men : Är BSR en programmeringssats? Kan man göra det själv? Hur? Eller måste man till en verkstad? Gör volvoverkstäder det med garanti? Var köper man det? Vad kostar det? Vad säger besiktningen? Olagligt? Böter? Kan man ta bort det själv om det behövs? Måste bilen återprogrammeras till tidigare varan?
Användarvisningsbild
av MartinS
#1478651
Skulle ta 2017 utan att tveka.
av sinnesförvirringen
#1478672
Nu vet jag inte vart ni bor, men här kommer två vettiga förslag med lite mindre mil men inom samma prishärad.

https://www.blocket.se/annons/stockholm ... c/97618438

https://www.blocket.se/annons/stockholm ... t/98201762

Jag gillade dieseln mest, mestadels för färgen. Kan ju helt klart vara värt att åka en bit för att köpa en "rätt bil". Bara ta en helg att åka och titta på bilen i fråga, komma överens och sedan hämta den, alternativt säkerställa att bilen är leveransklar när man tittar på den, så man kan köra hem den direkt.

@White , Så länge är det faktist […]

@White , Det är tillfredsställande ;-)[…]

Mer info. Jag hittade en youtubefilm som handlar […]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Såg på protokollet att du också[…]