Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rengfjord
#1476930
Hej har en v40 d2 2015 som ibland varnar för låg kylarvätske nivå, i behållaren är den låg men när man öppnar locket försiktigt så stiger nivån igen till max.
Är det ett vanligt problem på dessa modeller, är precis som där är luft någonstans som inte kommer ut. Nu kommer värmen till o från.
Försökte lufta den idag med dieselvärmaren på o full värme på inne i bilen med motorn igång men då försvann värmen, och behållaren blev full och de bubblar men kommer mest vatten ur locket.
Hört att de bara går att vakuum fylla systemet för att få de luft fritt, men går de inte att få ut luften ändå ?
Någon som har någon bra idé ?
av Tomy78
#1489205
Hej, har du hittat någon lösning på ditt problem? Jag verkar fått samma problem. Har bytt korken på exp.kärlet men fortfarande samma problem.
Användarvisningsbild
av Driftarn
#1489423
Tror ni ev har en topplockspackning som har gett sig, kan också vara spricka i cylinderfoder om man har otur.
av Tomy78
#1506376
Har nu märkt att detta fenomen försvunnit på sommarn när jag bara använder kyla. Så om detta har något att göra med om man använder värme i kupé n?
av Painless
#1523195
Har någon av er mer info om detta? har en D2 med exakt samma problem, har kommit nu när man använder värmen mer och speciellt på långa turer.
Den blir ibland inte heller varm som den ska, kan det helt enkelt vara ett termostat problem eller eller någon ventil som sitter mellan dieselvärmaren och resten av kylarsystemet
av Tomy78
#1523202
Hej

Hade nu förra veckan att exp.kärlet var fullt utan att jag fyllt på men ingen värme. Förde bilen till mekaniker på tisdagen och hade honom att byta termostaten men när han luftade värmebatteriet tyckte han det kom dåligt igenom så han funderade att det kan vara skräp i det. Men ännu fungerar värmen. Men vet inte ännu om mitt problem är löst
av Painless
#1523299
Igår hade vi oxå lite problem med värmen, var dålig fart i det även med dieselvärmaren igång, visst det var rätt kallt -8 men ändå.
Har bokat felsökning på måndag så får se om de hittar något då.
Men just problemet med att den gnäller på lågnivå det verkar i stort sätt bara hända när man fått ordentlig värme i systemet, typ efter 4-5 mils körning, sen håller det i sig tills allt fått svalna ordentligt.
av Painless
#1523886
Verkstan luftade systemet, värmen är tillbaka nu.
Får väl se om det bara var så att det hamnat luft i systemet som blockat på något vis, får väl köra vidare o se vad som händer helt enkelt.
av Jaah
#1565813
Hej! Jag tror att jag har exakt samma problem när jag har värmen på så får jag varning för låg kylarvätska när jag använder kall luften eller att inte använda fläkten helt och hållet så håller den i sig. Hur gick det med dig löste sig problemet genom att bara lufta systemet eller var det något med diselvärmaren som krånglade?
av Painless
#1565815
Tyvärr så var det en spricka i motorblocket som var problemet hos oss, var väl det jag hitta på andra forum oxå, men man hade ju hoppats på fel i dieselvärmaren eller något, vi hade tur och hade en försäkring via bilfirman som stod för hela motorbytet.
Slutsteg original

Undrar var sitter slutsteget till original woofern[…]

Missljud höger bak v60cc II

Hade tråkigt missljud i höger bakvagn p[…]

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https[…]

31360098 heter länken ifall nån undrar.[…]