Sida 1 av 1
Köpråd V40
Postat: tis 16 nov 2021, 08:38
av sinnesförvirringen
Ny här på forumet, och har väl egentligen inte haft speciellt bra erfarenheter av Volvo tidigare (en 240 i ungdomen och en XC60 som nog är det sämsta jag ägt och kört).
Men ämnar byta ut familjens andrabil, en BMW I3, mot något annat då vi införskaffat ett nytt landställe längre bort än vad I3:an mäktar med utan laddstopp/tankning. Sitter således och lurar på en V40, och då med kravet Automat, inte vit eller svart, och vill helst har en D2 eller D3 då jag heller uppskattar låg förbrukning före acceleration eller vrid (har andra bilar för det). Att jag tittar på V40 är enbart för att den känns roligare än en Golf, bättre än en 1-serie, och billigare och bättre utrustad än en A3:a. Den är ju säkert rejält säkrare ur krocksynpunkt än ovan nämnda, då jag tvivlar på att andra krocktestar lika rigoröst som Volvo gör idag.
Bilen är tänkt att rulla som andrabil, och kommer väl rulla ca 1500-1900 mil årligen. Blandade resor, kommer bli rejäla långresor, men även många kortare resor. Tanken är väl att ha bilen i några år framöver, och göra större delen av servicen själv men ändå lämna in på fasta intervallen till en början. Vill som alla andra ha så mycket utrustning, låga mil för så lite pengar som vanligt. Min budget är väl en 150k-160k max, och vill helst ha någon som gått under 10k mil.
Vad är era erfarenheter om V40:n? Bryr mig inte nämnvärt om faceliften, eller blev bilen markant bättre annat än att motorn byttes mot VAE? Bör man oroa sig för Powershiftlådan från Volvo/Ford? Vad ligger service på om väljer att lämna bort den? Vad bör man titta efter när man är hos handlaren? Några vanliga fel?
Bör man överväga en V60 från i samma prishärad istället? Är dock inte i behov av en kombi till, och tycker inte axelavståndet kontra designen lirar riktigt på V60.
Med förhoppning om inspel som kan leda till nya insikter och förhoppningsvis ett köp
Re: Köpråd V40
Postat: tis 16 nov 2021, 16:05
av Lockis
Ahh! nu har du ju kommit till ett volvo forum, så jag tror nog alla som kör en V40 kommer prata gott om den.
personligen så gillar jag V40 modellen. Både till utseende och till körning.
Det är som sagt en Volvo
Jag har tyvärr ingen personlig erfarenhet av växellådorna i V40, annat än den växellåda som satt i min V60 från -18 Och den fungerade bra. En D3 automatare. under vår långresa genom sverige sommaren -18 så hade jag en förbrukning på 0.5. Hade jag själv letat efter en bil i denna prisklassen hade jag dock gått upp på en V60. Dels pga innerutrymmet men även för att jag gillar utseendet bättre än V40.
något liknande:
https://www.blocket.se/annons/skaraborg ... e/98372611
Gällande service, så upplever jag det som fördelaktigt att ta ett service avtal i samband med köp. Om man köper av en Volvo ÅF.
Annars är det bara att ringa till din lokala volvo verkstad för att få prisuppgifter där ifrån, då detta kan skilja sig en del i vårt avlånga land.
Gällande utrustning så har du 3 (4) nivåer. Momentum, Summum och R-Design (Ocean-Race på V60, osäker om denna finns på V40), där Summum är lite den lyxigare nivån, R-Design sprotig och Momentum är bas nivå.
Jag hade gått på åtminstone summum eller R-Design om jag ska leta bil idag. Men, jag gillar läderstolarna. Vill man ha Tyg är det Momentum som gäller.
Just det, V60 har även Polestar utrustningsnivå, men dessa är nog utanför budget idag. även V40 kom med något som hette Carbon Edition som är en lite sportigare variant med T5 (Bensin) motorn.
Hoppas mitt inlägg kan hjälpa dig lite på traven

Re: Köpråd V40
Postat: tis 16 nov 2021, 17:29
av Malmstroem
Lägsta utrustningsnivån är Kinetic. Den har tygstolarna och gör ingen glad. Momentum är "mellan"-modellen som jag tror var mest såld. Den har delläder bl.a.
Jag har en manuell V40 D3 Cross Country -17 "Business Advanced", vilket är ett annat namn för Momentum. Köpte den vid 3700 mil, och den har nu rullat 8000. Inga större problem under de 2,5 åren. Jag har fått en framfjäder bytt på garanti utan att det kostade mig någonting. Om du inte har bråttom så går den att köra snålt. Jag ligger oftast 0,5 - 0,6 l/mil. Anstränger du dig är det relativt lätt att komma under 0,5 l/mil -- men då ligger du inte i 120 km/h på motorväg.
Jag har VEA 2,0 diesel i min. Det finns de som inte tycker om VEA, men än så länge fungerar min bra.
Jag trivs bra i vår V40. Den är relativt tyst, stolarna är sköna, och den fungerar bra till långkörning. En D3 är också OK att köra. Den är ingen raket, men 0-100 km/h på 8,5 sekunder räcker för mig.
Jag tittade först på högsta utrustningsnivån, (Summum / Inscription). De bilarna var i mitt tycke för dyra som andrabil. Visst är det trevligt med läderklädsel och elinställbar stol -- men jag tyckte inte det var värt priset. Jag hade min för att övningsköra med ungarna och ville därför ha manuell. Nu har bägge barnen körkort, och jag har funderat på att byta till någonting med automat. Det blir troligen inte av. Jag trivs för bra med bilen som den är.
Jag tyckte inte om äldre 1,6-liters dieslar. De var lite för slöa i mitt tycke. Äldre årsmodeller har också den 5-cylindriga dieseln som D3 och D4. Det finns de som föredrar den, men jag tycker själv inte speciellt mycket om den 6-växlade automaten.
Den nya 8-växlade automaten är trevligare. Med dina kriterier hade jag tittat efter en D3/D4 automat från -17 eller nyare. Undvik helst Kinetic. Utrustningsnivå och miltal efter budget. Det finns de som har haft problem med VEA. Det stämmer säkert, men det är mindre problem med de nyare. Beroende på miltal hade jag också övervägt bensin. Jag var rätt öppen, men det var lättare att hitta diesel när jag köpte.
Re: Köpråd V40
Postat: tis 16 nov 2021, 17:56
av Volvo2021
UNDVIK Powershiftväxellådan, var rådet jag fick från många olika verkstadspersoner på olika Volvoverkstäder i Sverige.
Det kan bli RIKTIGT dyrt vid fel.
V40 kan jag inte alls något om, så förutom att säga att D2/1,6 motorn, är överrepresenterad map spridarbyten, enligt Länsförsäkringars skaderapport för år 2020, så får nån annan ge dig tips mer specifikt angående V40.
Om V60 blir aktuell, provkör noga, bilen är för stötig i min smak. Kolla också Ac, lås, infotainmentsystem mm, vanligt med fel.
Lycka till att hitta en bil.

Re: Köpråd V40
Postat: ons 17 nov 2021, 11:28
av sinnesförvirringen
Tack för alla svaren.
Verkar som att jag blir av med I3:an nu inom närmsta två veckorna. Måste däremot säga att det varit den billigaste bilen att äga för mig, sett till vad jag köpte den för och vad jag nu får för den när jag säljer till handlare och de milen jag kört.
Efter inspelet så lurar jag lite på en V60 nu, känns som nästan samma peng, och verkar som att VAE-motorn är rejält billigare i skatt än vad de andra är. Inga jättepengar, men det blir ju många bäckar små så att säga.
Får lura lite. Vad är inbytespriserna på en V40/V60 idag?
Re: Köpråd V40
Postat: ons 17 nov 2021, 11:38
av Malmstroem
Om du har budget -- titta på V60 också.
När jag valde V40 var det hyfsat stor skillnad i total ägandekostnad mellan den och V60. Eftersom vi också har en XC90 så var behovet av en halvstor kombi rätt litet. Därför blev det en V40. Hade jag fått en likvärdig V60 för ungefär samma kostnad hade jag valt annorlunda.
Begagnade bilar är dyra idag. Det har gått så långt att jag blivit uppringd av större bilhandlare som velat köp någon av mina bilar...
Re: Köpråd V40
Postat: ons 17 nov 2021, 20:08
av Jernhand
När jag hade en V40 som hyrbil förra året upplevde jag den som mycket trängre än min V60 MY17.
Ska du köra kombi så är D3 det lägsta du bör titta på.
Re: Köpråd V40
Postat: tor 18 nov 2021, 10:02
av hullan
Jag var uppe i kungsbacka förra veckan (bor i skåne) och hämtade en V40 T3 Selekt till min fru.
Den hade rätt utrustning och saknade "rätt" utrustning.
Ja priset är högre nu på begagnade bilar - men med Selekt Garanti på 24 mån kändes det ändå okej. Och samtidigt vägde vi in att vi fick nästan 12 000 mer än vi räknat med för hennes gamla Citroen C4. så det jämnade ut sig.
edit:
och med rätt utrustning menar jag parkeringsvärmare med VOC + lite annat. Det var en lågmilare med bara 2000 mil. Fick den för 200 000:-
Skatten på den är 712:-

Re: Köpråd V40
Postat: fre 19 nov 2021, 21:15
av sinnesförvirringen
Det var verkligen en låg skatt. 712 kr räcker inte långt i dagens läge.
Tror jag hittat två intressanta bilar, kanske tre. Alla råkar vara Cross Country- varianter.
Ena är en Oceanrace, vit sådan, men utan VOC och elstolar. Enda tillvalet verkar vara just Ocean Race, det är en D2 från 15. Denna går lite bort, vill helst inte ha en vit bil, men man kan ju inte välja färgen.
De andra två är Momentum Business Advanced, bägge kring 17/18, där den ena är en D3:a och den andra en D2:a. Antar att det är VAE-motorn på bägge, och således 2-liters. Det som talar för dessa är att de har LED strålkastarna, med Tors Hammare eller vad Volvo valt att kalla dem. Ljust är ju markant bättre och än xenon och bilen känns ju lite modernare på något märkligt sätt.
Bägge har parkeringssensorer bak som verkar vara tillval, och så även lastpaketet med dubbelt bagagegolv. D3:an verkar har VOC med parkeringsvärmare. D2:an är jag osäker på om det finns någon värmare, men den verkar har VOC och även fast navigator.
Det här med VOC blir jag inte klok på, gick det att få utan parkeringsvärmare eller var det som ett paket. Känns ju som att man parkeringsvärmare är en funktion som man gärna vill ha, i alla fall vintertid.
Bägge är ju automatare, och om jag uppfattat det rätt, så är de geartronic-lådan på de senare, och inte powershift på de senare.
Den med D3 är ca 10k dyrare än D2:an, är det värt merkostnaden? D3:an har väl även gått ca 1000 mil mer också (typ 9 månaders brukande för oss).
Oklart om det finns vinterhjul till, vilket jag känner är viktigare än tex navigation. D3:an hade även krok, vilket kan vara bra, däremot med fast montage (vilket är skitfult). Kroken är väl inte heller en dealbreaker, den kan man ju eftermontera en original från skroten för under 2000kr, men det är ju trevligt om det sitter där från början. Har även andra bilar med krok, som jag troligen hellre kommer vilja agera dragbil.
Försäkringsmässigt så ligger den typ 3000kr under vår tidigare BMW i3 per år och med samma mil. Skattemässigt verkar det vara hugget som stucket på D2/D3, enbart några kr som diffar.
Lutar mer åt D3:an fast jag gärna hade kommit 10k billigare undan i inköp.
V60 i denna häraden verkar finnas, men med lite mer mil, och tristare utrustning.