Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hullan
#1474101
Frugan har skaffat en V40 2018 och det är nu dags att slänga på vinterdäcken. Försöker förstå mig på lyftpunkterna.

Fram finns ju plåtkanterna men även en innanför som Volvo rekommenderar. Bak finns dock bara denna ”plåtkanten”

Ser ut såhär på vår bil
8FE3663A-A9A4-41EC-B416-2D3A271A1320.jpeg
8FE3663A-A9A4-41EC-B416-2D3A271A1320.jpeg (3.41 MiB) Visad 2994 gånger

Använder ni en speciell puck med spår som denna kanten sitter i eller tål den en vanlig ”jack pad”

Har ju läst historier om att den där kanten böjs…
av Rådlös
#1474155
Har du en saxdomkraft som följde med bilen? Jag hade en V70 -08. Den kunde man lyfta i plåtkanten med den medföljande saxdomkraften. Men jag tyckte att saxdomkraften verkade lite vek, så jag tillverkade en adapter till min Biltema garagedomkraft. Det var en speciell profil på själva lyftgreppet på saxdomkraften. Jag gjorde lyftgreppet med samma mått och profil, men i stadigt stål som passade på domkraften. Jag har bilder på den någonstans i datorn och återkommer om jag hittar dom.
av Rådlös
#1474159
Så här såg domkraftfästet ut för mig:

Bild

Det ljusa i bildens överkant är bilens tröskel och utsida. Den mörka nederkanten är bilens undersida.

Bild
DSCN2142.JPG
DSCN2142.JPG (120.66 KiB) Visad 2964 gånger
Här syns själva adaptern. Ena sidan är högre än den andra. I bilens bakre domkraftfäste passar det hur som helst. Men i främre fästet måste den lägre sidan vara vänd utåt.

Bild
DSCN2200.JPG
DSCN2200.JPG (311.28 KiB) Visad 2964 gånger
Här syns lyftgreppet på saxdomkraften. Dom måtten som krävs är markerade med röda streck. Jag tillverkade den av ett stålrör, med diameter så att den passade på Biltemadomkraftens "lyftkopp". Övriga bitar är en L-profil, 3 eller 4 mm tjockt gods.
Jag bjuder på designen.

Ett tillägg: Jag ser nu att datorn eller programmet blandar min text till bilderna. Men läs alla texter och jämför med bilderna så förstår ni sammanhanget.

Jag har varken bilen eller domkraftfästet i min ägo längre. Men jag vet att det fungerade.
Bilagor
Domkraftfäste.JPG
Domkraftfäste.JPG (288.49 KiB) Visad 2964 gånger
av hullan
#1474223
Tack för info och bilder. Ja jag har upptäckt att det finns lyftkuddar eller puckar som har en skåra i sig - just för att man ska kunna lyfta på denna kant med en vanlig garagedomkraft. Borde ju funka?
Användarvisningsbild
av Funk
#1474506
Jag lyfter våra med vanlig garagedomkraft med vanlig mjuk gummipuck på, inga problem vare sig så Volvo eller för den delen Skoda som har likadana lyftpunkter.

/Thomas
av hullan
#1474517
Funk - okej så du sätter bara pucken mot den kanten som sticker ner och det är inga problem?

Tack för svar!
av Lövet
#1474523
jag har vikt plåtkanten på min förra audi a1 genom att lyfta den på "fel" ställe trots mjuk jackpad. "Rätt ställe" på den hade dubbel plåt, övrig plåtskarv hade bara enkel. Så idka försiktighet.

Men är inte den svarta gummerade ytan lyftpunkten? Min enda erfarenhet av nyare volvo är min grannes som jag hjälper med hjulbyten och den har supertydliga stora lyftpunkter som ser ut ungefär så när man tittar under i verkligheten.
av hullan
#1474533
Hej,

Nej den svarta ytan är inte gummi utan plast. Denna bilen bygger ju på Ford Focus-plattformen (global C) och jag har förstått det som att man lyfter på kanten som kallas pinch weld
av Jernhand
#1474588
På min V60 finns inte heller någon bra lyftpunkt där bak och vi brukar lyfta i länkarmen bak istället med domkraft.
Användarvisningsbild
av Funk
#1474822
hullan skrev:Funk - okej så du sätter bara pucken mot den kanten som sticker ner och det är inga problem?

Tack för svar!
Japp !

/Thomas

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]

Vi som beställt EX90

Nu verkar det som sista hindret är bortrö[…]

Kan vara svårt att se på kanten p&arin[…]