Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1470133
Har sökt och läst olika trådar här om kylarsystem, termostater, luftbubblor m.m. Men lyckas inte få svar eller rätsida på mina frågor.

FÖRVIRRAD!! Nybörjare som bytt kylarvätska i min V40 D2 med hjälp av kylarvätskapåfyllare för att det ska bli lättare och minimera risken att få ˝luftfickor˝ i kylsystemet. Osäker om jag gjort rätt....
:-/

Jag har monterat elektrisk motorvärmare och tömde systemet i både pluggen för där värmaren sitter samt i främre ventilen under kylaren. Jag tömde glykolen då motorn va kall, så termostaten va inte öppen. Enligt bruksanvisningen ska PSA D4162T motorn ha hela 10L kylarvätska. Lite väl mycket om man jämför...eller?Men jag fick bara ut 5L och kunde bara fylla på 5L.

Efter att jag stängt ventilen samt monterat värmaren så körde jag ett lufttryck-test med hjälp av vätskepåfyllaren. Resultatet är positivt, den fyller systemet med luft och får stå i ca 5-10 minuter och den håller trycket, systemet är tätt. Testet klart så nu kan jag fylla på vätskan, 5L.

Men nu är jag osäker. Ska de va 10 liter? Varför va de bara 5? Eftersom jag tömde systemet då motorn va kall så kan ju inte termostaten va öppen? Kan de finnas mer kylarvätska inne i systemet? Jag försökte köra motorn varm efter att jag fyllt systemet men hade inte tid att köra tills nålen gick upp till halv på markeringen där den brukar ligga. Mätaren hamnade strax under. Och sen när jag stod still med motorn igång så sjönk värmemätaren (gör mig tvesam eftersom jag hört att det händer om det är ett problem.) Jag kan lägga till att jag körde värmen på fullt när jag körde bilen och det blev varmt i kupén.
Jag märker inte av några bubblor då jag tittar på kärlet då motorn är lite varm. Vätskan sjunker inte.

Så kan någon svara på om jag är på hal is? Eller har jag gjort rätt?

Imorn måste jag köra motorn varm så jag får se vad som händer.

Tacksam för input. Tack på förhand.
Senast redigerad av 1 kiddanUK, redigerad totalt 0 gånger.
#1470145
Om termostaten är stängd får du ju vacuum högst upp i kylaren. Då rinner det inte så gärna ut någon vätska därifrån. Något kanske droppar ut, men det går sakta. Du kanske skulle ha tagit bort termostaten först (om det går?) Eller kanske lossat den slangen som går till expansionskärlet. Då kommer det in luft där och kylaren töms.
#1470429
Rådlös skrev: tis 19 okt 2021, 22:01 Om termostaten är stängd får du ju vacuum högst upp i kylaren. Då rinner det inte så gärna ut någon vätska därifrån. Något kanske droppar ut, men det går sakta. Du kanske skulle ha tagit bort termostaten först (om det går?) Eller kanske lossat den slangen som går till expansionskärlet. Då kommer det in luft där och kylaren töms.
Tack för ditt svar, inte många som kunde bidra med lite tips :bored: Jag gjorde om jobbet idag och efter att ha studerat i VIDA och på andra inlägg på forum och YouTube. Denna gång gjorde jag bl a som du sa, tog bort slangen från expansionskärlet och det kan ha hjälpt. Men även att jag som beskrivningen i VIDA, ta bort slangen från oljekylaren (oljan till växellådan för motoroljan har ingen slang till denna motor-model) som går till kylaren. Nu när jag fyllde systemet så bubbla det till i expansionskärlet vid påfyllning och verkar ha fått bort vacuum och luften i kylaren. Denna gång så höll sig mätaren på strecket vid tomgångskörningen efter provkörning. Dock så va det bara 5L igen och de andra kanske är inne i motorn och då kanske jag hade behövt ta bort termostaten.

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]