Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1466446
Servade min bil (inte hos Volvo) och dagen efter när jag startade bilen så lyste ”check” och en symbol på motor i orange. Jag återvände till verkstaden och han påstod att lampan lyser för att bilen behöver en mjukvarouppdatering hos volvo. Kan detta stämma? Detta är första (och sista) servicen som är gjord utanför en volvoverkstad.

Någon som varit med om samma??
#1466454
Malinholmqvist1 skrev: ons 29 sep 2021, 20:46 Servade min bil (inte hos Volvo) och dagen efter när jag startade bilen så lyste ”check” och en symbol på motor i orange. Jag återvände till verkstaden och han påstod att lampan lyser för att bilen behöver en mjukvarouppdatering hos volvo. Kan detta stämma? Detta är första (och sista) servicen som är gjord utanför en volvoverkstad.

Någon som varit med om samma??
Prova lyft minuspolen från batteriet och invänta 10-15min och sätt tillbaka och gör en uppstart ifall lampan försvinner eller ej.
eller
be verkstan kolla alla slangar till vakummet och allmänt gå igenom motorrummet.. , har dom felkodläsare så ska dom även köra den och se vad för felkoder som dyker upp.. speciellt en 2016.
#1466506
Lyft helst inte batteripolen, om man skall felsöka förvårar det jobbet. Vill man chansa så OK , men det korrekta är att läsa ur felkoder innan man raderar dem.
Lampan lyser för det finns ett fel, felet kan eventuellt rättas till med ny mjukvara, men det vet inte bilen..

Dessutom skall du byta verkstad, då det till 99% säkerhet beror på något som dom gjort..

/Thomas

PS: Om du skriver var du bor kanske någon i forumet kan hjälpa dig läsa felkoder.
#1467040
Funk skrev: tor 30 sep 2021, 09:25 Lyft helst inte batteripolen, om man skall felsöka förvårar det jobbet. Vill man chansa så OK , men det korrekta är att läsa ur felkoder innan man raderar dem.
Lampan lyser för det finns ett fel, felet kan eventuellt rättas till med ny mjukvara, men det vet inte bilen..

Dessutom skall du byta verkstad, då det till 99% säkerhet beror på något som dom gjort..

/Thomas

PS: Om du skriver var du bor kanske någon i forumet kan hjälpa dig läsa felkoder.
Hej ! Dem har felsökt bilen och fått upp felkod på något med ”avgasreningssystem”.Men verkstaden har ringt ”sin support” som gett dem svar på att bilen ”garanterat” behöver göra en mjukvarouppdatering… jag bor i Kristianstad.
/Malin
#1467427
Min gissning hade varit att dom fyllt på fel mängd olja vid servicen, då skriker den. Fick felmeddelande motorsystem, service erfordras efter service på min S60 och då hade dom fyllt för mycket olja.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]