Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Brumjocke
#1458554
Hej,
Jag skulle gärna testa hvo100 i min v40 d2 2015. Volvo säger att den inte är godkänd, men neste my skriver att den ska funka. Och efter samtal med Energifabriken idag sa de att det inte är några problem i min bil. Har något testat? Vad är era erfarenheter?

Med vänlig hälsning, Jocke
av Brumjocke
#1458592
På deras sida står det att den ska funka i alla dieselmotorer. Och även i kontakt med dem har de hävdat att det funkar i alla, oavsett modell osv.
av KalleJ
#1458634
Inte motorn som inte är godkänd, det är bränslesystemet fram till motorn.
Men du har ingen garanti kvar ändå så det kvittar.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1458730
Om man inte har garanti kvar kan man köra sönder motorn, eller hur menar du?
av KalleJ
#1458783
@MartinS,
Bränslesystemet kan gå sönder oavsett HVO eller inte jo.
Men det har inte med godkännandet att göra i alla fall. Delarna i bränslesystemet "måste" vara certifierade från start. HVO (EN15940) specifikationen för EU kom 2016.
V40 plattformen som delas med ford är för gammal.
av Brumjocke
#1459338
Jo precis, ju mer jag läst om det så har jag förstått att det är bränslesystemet som inte är rätt. Samtidigt så svarade Energifabriken och Bio-fuel express att de är så säkra på att det funkar att de kan lämna garanti ifall man enbart tankar hos dem. Så de verkar väldigt säkra, men jag är fortfarande osäker :) Och det är just för att jag inte läst om någon annan ägare av just V40 som testat HVO.
av Tonka78
#1459919
Har samma frågeställning kring min V70 D4 (2015). Efter att ha dammsugit nätet kan jag inte konstatera annat än: 1) ALLA som kör med HVO är nöjda (en del med 1000-tals mil); 2) INGEN har nämnt att deras bil har gått sämre eller gått sönder pga HVO; 3) Nästan alla andra drar upp gamla myter om alger (sant för biodiesel, inte HVO), "dieslar går på både bensin och frityrolja", monster ur avgasröret eller vad det nu månne vara. 4) Det finns redan en del inblandning av HVO i fossildiesel, och den kommer öka de kommande åren.
Min slutsats är att det verkar säkert att köra på HVO.
av Lövet
#1460267
Tonka78 skrev:Min slutsats är att det verkar säkert att köra på HVO.
Den ska väl vara typ kemiskt identisk så hur skulle det kunna vara farligt egentligen? Men om ni vill läsa myter om diesel nånstans, gå in på närmaste Volvopenta forum. Där ni spekulerar "experterna" friskt.

@Albireo , På -05:a måste man vä[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Har ett dimljus som är ngt för högt[…]