Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1458227
Hallåj,

Stött på en litet udda fel (åtminstone för mig) på min V40. För ett par veckor sedan började bränslemätaren strula, och gick från full tank ner till halv tank. Tänkte inte så mycket på det just då, utan körde på som vanligt.
Körde ner till Malmö från Göteborg förra veckan, och nere i Malmö så gick mätaren plötsligt från halv tank till 1 streck, och den tyckte att 130 km körsträcka var kvar. Tankade den full, ingen skillnad.
Körde in till mekonomen och hörde med dem, och de trodde bara att bränslesensorn var dålig och jag kunde köra hem till Göteborg utan problem.

Glad i hågen påbörjade jag hemfärden, och noterade att bilen tyckte att körsträckan kvar minskade, 130km -> 120 km etc allt eftersom. I höjd med Helsingborg började sista strecket i bränslemätaren lysa rött och 35 km kvar enligt den.
Gjorde ett besök på Volvo i Helsingborg för att få lite input från dem, och de sa också att det nog bara var bränslemätaren som strulade och så länge den var fulltankad så skulle det inte vara några problem att köra vidare.

Sagt o gjort, jag fortsatte min färd norrut, och noterade efter ett par mil att körsträcka kvar nu visade "--". Efter ytterligare ett par mil så stannade bilen på motorvägen. Lyckades köra in på vägrenen o varningsblinkers på. Ringde Volvo Assistans, och hamnade i telefonkö, jag var tydligen inte den enda som hade bilproblem..
Efter 10 minuter i telefonkö märkte jag att bränslemätaren plötsligt hade hoppat upp till 3 streck (från noll). Testade att starta bilen, och japp, den hoppade glatt igång. Smått nervös fortsatte jag min färd norrut med ett öga fixerat på bränslemätaren. Efter ett par mil så hoppade den upp till 5 streck och angav 650km kvar som körsträcka.
Lyckades ta mig hela vägen hem utan problem och körde inom Volvo och fick en tid för felsökning om ett par veckor.
De trodde att det eventuellt var bränslefiltret och problem med bränslesensorn, men skulle kolla det ordentligt vid felsökning.

Min undran är att om bränslesensorn anser att tanken är tom, slutar den skyffla bränsle till motorn? Fast det i verkligheten finns gott om bränsle i tanken? Tycker att verkstadspersonalen på Volvo borde haft koll på detta, ifall detta är fallet.
Samt hur kan det komma sig att mätaren gick från noll till 3 streck efter att ha stått stilla ca 10 min?

Har ju hört om att alger kan bildas i tanken om man inte kör så mycket, vilket jag inte gör. Tankar ca 1 gång i månaden. Gissar att det sätter igen filter o sensorer?

Tacksam för all relevant input :)

Hej Jag har en v70 MY 2011. Jag har märkt at[…]

Det låter som att temperaturgivaren inte ski[…]

säkring volvo v70n 2000 2,4t

Enligt Volvos gamla EWD ,skulle V70 -00 ha 4 s&aum[…]

Tja!! Varken ljusen till regplåtsbelysingen[…]