Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Civilpolisen
#1448139
https://www.skruvat.se/Komplett-fjaderben-P555706.aspx (Behöver dessa för V40 men just dessa passar inte.)

Jag var på besiktningen idag och måste byta. Men var på hela Internet finns det kompletta fjäderben med de där skivorna att få tag på!? Inte på Biltema, inte Meckonomen, inte Bilexperten...

Det vimlar ju av samma modell som den jag har!

Bilen är diesel, sexväxlad manuell låda. Det var tydligen viktigt...
Senast redigerad av 1 Civilpolisen, redigerad totalt 0 gånger.
#1448253
Tack! Jag har varit där och tittat och det var bra pris, ja! För det första behöver jag två, för det andra tänker jag att det är bättre att köpa nya... Men så kanske det inte är!? Jag behöver ju hela benet, inte bara fjädern. Vad heter den delen...? Det står still i mitt huvud just nu...

Jag har aldrig köpt begagnade delar till bilen. Nån gång ska vara den första! Bra att det finns. Tack!
#1448311
Är det olika chassi på automat och manuell låda!?
Det var killen på besiktningen som tyckte jag skulle byta båda. Det är bara höger fjäder som är sönder. Inte stötdämparen... Sen är det brickan under, som fjädern lutar mot, det är den jag inte vet vad den heter! Grrrr!! Typiskt!
Men nu när jag ser detta så tänker jag att jag köper nytt av dessa för båda hjulen och så får det vara bra med det.

Det var en väldigt fin och prydlig länk du skickade! Lite konstigt bara att jag inte hittade dit själv... Nåja! Tack, tack!

* * * * *
"Fjäder fram till Volvo V40, 13-19. Passar modeller med chassikod 7707. Fjädern säljs styckvis, men vi rekommenderar att man byter båda fjädrarna fram för bästa resultat."
#1448382
Fjäderbensfäste, till Volvo S40, V40 01-04, manuell väx
239 :-
Fjäderbenslagring /fjäderbensfäste Volvo S40, V40

Passar:
V40 01-04 alla modeller med manuell växellåda

https://vparts.se/se/fjaderbensfaste-vo ... l-vax.html

* * * * * *
Fjäderbenslagring är jag rätt säker på att det var. Inte själva stötdämparen. (Det är ju fjädern som är trasig, inte stötdämparen!)

Fråga: Min bil är från 2015 och denna är till 2004...? Vad är grejen? Måste jag köpa hela fjäderbenet, hela stötdämparen?
Det är mycket att tänk på! Det ska alla veta! :-)
#1448497
Då måste jag alltså köpa dessa för att det ska bli bra?
Det finns alltså inga fjäderbensfästen till just min bil?

Jag vill bara dubbelkolla nu så det inte blir mer trassel innan jag köper. (Det står 3 artiklar, men det ska vara 4. Det är bra en formsak... Jag lade i varukorgen med olika webbläsare igår.)

Bild
Användarvisningsbild
av MartinS
#1448673
Om just dom passar är svårt att säga, det finns ju olika dämpare/fjädrar beroende på chassie, motor, växellåda etc. etc. Sen skulle jag nog rekommendera att du byter topplagringarna också, alltså dom som håller fast fjädern i stötdämparen.

Men hade jag varit du hade jag köpt begagnade i bra skick från bildelsbasen, så får du hela fjäderben och det finns säkert tillräckligt många för att hitta identiska med dom du har idag som du skall byta ut.

Dom här hade jag köpt:, dom verkar vara från en likadan bil som din, en MY15, 1.6D med manuell låda.

https://www.bildelsbasen.se/?link=item& ... d=35314929

https://www.bildelsbasen.se/?link=item& ... d=35314928
#1448678
Tack!!
Nu känns det bra! Men det kanske går över...! :-) Nu har jag köpt dom två du länkade till ovan så får det vara bra med det.
Min ekonomi mäktar inte med några extravaganta övningar...! Inte just nu. Det är trots allt fjädring vi pratar om!

* * * *
Ja, nu gick den bra känsla över... för medan jag skriver här meddelar Bildelsbasen att dessa inte passar till min bil.
"Dessa kommer från Dynamic-chassi och din bil har Comfort-chassi. Art. nr. 31406828 för ena och art nr. 31406829 för den andra i Volvos katalog."

Vilken service att dom kontrollerar och inte säljer fel saker! Men det är klart, det är enklare för dom att kontrollera än att hantera returer, så det kan man förstå...! Han skrev också att dom inte har några som passar just nu, så jag får väl hoppas på att nåt kommer in snart...

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen