Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av DoktorDiesel
#1445844
Hej

Vi funderar på att köpa en mindre bil, en V40. En fundering vi har är om barnstolarna får plats. Vi har två barn, ett som sitter i bakåtvänd stol och en som sitter i framåtvänd bältesstol.Det är stora BeSafe stolar. Kan den bakåtvända stolen sitta fram och den framåtvända bältesstolen bakom?

Tack!
av Malmstroem
#1445867
Prova och se.

De flesta V40 (alla?) har airbag för passagerna, men den går att slå av. Det bör gå att få in bakvänd barnstol i passagerarsätet och sedan en framvänd bakom den. Sedan bör de två vuxna inte vara alltför långa om de ska sitta bakom varandra. V40 är inte en stor bil.

Jag har själv en V40. Det är inte en bil jag valt att ha när barnen var små. Vi åkte V70 då, vilket fungerade bra. I större delen av Europa så fungerar Golf som familjebil, så det svenska behovet av rejält stora bilar är inte nödvändigtvis baserat på fakta.
av Rådlös
#1445965
Jag har en bil byggd 2019, ingen Volvo. Det finns gott om plats, men den har Isofix-fästen endast i baksätet och då på ytterplatserna. Alltså inte i mitten.
Tidigare hade jag en V70 -08. Den hade monterade Isofix-fästen endast i baksätet. Det fanns plats för att montera fästen fram på passagerarstolen, men var alltså beställningsvara. Jag har en känsla av att man har gått ifrån Isofix-fästen i framstolen i moderna bilar.
av DoktorDiesel
#1457300
Trådbump: Så här gick det, efter en del vånda där vi insåg att andrabilen kommer att stå stilla ganska mycket och det dök upp en möjlighet med en Renault Captur som var prisvärd. Den går snålt, på två månader har vi gjort av med en halv tank och det beror inte på att vi kört långt :-) Den har plats för barnstolarna och funkar bra i stan. Inte lika bekväm som V40 men funkar.
Weber 32dir på en b20

Skumt, B20A har enkel förgasare, oftast Strom[…]

Div delar till Volvo 740/940

Baklampor till Volvo 944, (bakluckan), vä och[…]

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med m[…]

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]