Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1433690
Hej!

Har nyligen stött på ett problem med min Volvo V40 D4CC 2015, att den börjar gå ryckigt vid lägre hastigheter och varv.. Det är någonstans mellan 30-50km/h och 1100-1500 varv vid konstant gaspådrag som jag märker att bilen "rycker till" och momentant tappar kraft men sekunden senare hittar rätt igen. Känns som motorn är på väg att dö i det korta ögonblicket.

Inga varningslampor tänds. Ska lämna in bilen till Bilia för felsökning nästa vecka, men tänkte höra om andra här har haft liknande problem och isåfall vad var det?

Mvh
#1434067
pennywize skrev: tor 04 mar 2021, 14:37 Hej!

Har nyligen stött på ett problem med min Volvo V40 D4CC 2015, att den börjar gå ryckigt vid lägre hastigheter och varv.. Det är någonstans mellan 30-50km/h och 1100-1500 varv vid konstant gaspådrag som jag märker att bilen "rycker till" och momentant tappar kraft men sekunden senare hittar rätt igen. Känns som motorn är på väg att dö i det korta ögonblicket.

Inga varningslampor tänds. Ska lämna in bilen till Bilia för felsökning nästa vecka, men tänkte höra om andra här har haft liknande problem och isåfall vad var det?

Mvh
Det första som jag tänker på är bränslepumpen men är som sagt ingen bilexpert. :-)
#1437095
Det var tydligen EGR-ventilen som kärvade. Efter ett första besök hos verkstaden så hittade dom inget fel så jag körde vidare och hoppades på att problemet inte skulle komma tillbaka, men 2 veckor senare så började bilen hoppa som en känguru på motorvägen samt larmade på "försämrad motorprestanda" och en sköldpaddesymbol. Jag fick bärgas.

Så Volvo tar bytet på EGR-ventilen men inte bytet av igensotad EGR-kylare som jag tycker är konstigt, borde inte problemet höra ihop? Min bil är MY2015 och har gått 6700 mil. Är det värt att bestrida? Det hela gick på 6700kr inkl självrisk..
#1437110
En del får bytat ventil+kylare gratis på bilar med 15 00 mil och andra får betala minsta åtgärd själv. Volvos goodwill i detta är rena lotteriet, finns massor av trådar i ämnet EGR.
Som jag ser det så är detta rent konstruktionsfel som Volvo tar sig rätten att skicka fakturan vidare till försäkringsbolag, försäkringspremiebetalare och enskilda bilägare.
Har du fått gjort "slanguppdateringen" till egr-kylaren gjord strax innan problemen började?
#1437115
Cotag skrev:En del får bytat ventil+kylare gratis på bilar med 15 00 mil och andra får betala minsta åtgärd själv. Volvos goodwill i detta är rena lotteriet, finns massor av trådar i ämnet EGR.
Som jag ser det så är detta rent konstruktionsfel som Volvo tar sig rätten att skicka fakturan vidare till försäkringsbolag, försäkringspremiebetalare och enskilda bilägare.
Har du fått gjort "slanguppdateringen" till egr-kylaren gjord strax innan problemen började?
Tror dom gjorde dom någon slanguppdatering vid nån tidigare service, är osäker. Var kan man se det? Dock bytte dom en kylarslang när jag lämnade in på felsökning för detta problem innan bilen brakade ihop helt. Det är en helt annan verkstad som ska ta an detta problem nu...
#1437116
"Slanguppdateringen" var en återkallelse där man bytade bl.a. några slangar för att EGR-kylaren skulle gå lite varmare, antagligen för att det inte skulle bli så mycket kondens i systemet.
Vet inte om kylarslangen du nämner är relaterad, inte omöjligt. Har du alltså följdproblem nu efter EGR+kylar-byte?
#1437189
Har inte bytt EGR+kylare ännu, den är kvar på verkstan där dom ska byta det snarast. Har tittat i serviceloggen och har hittat detta från förra årets service 2020:

"Kylsystem modifiering enl. qb r29947"

Samt när jag lämnade in bilen första gången (för ca 2v sen) för felsökning av att den gick ryckigt så gjorde dom detta samtidigt:

"Montering urluftningsslang enl. qb"

Är inte tillräckligt insatt men kan r29947 ha påverkat EGR-ventilen och kylaren? Jag började uppleva att bilen gick ryckigt för ca 3v sen.

Uppdatering: Ringde Volvia och infrågasatte beslutet att dom inte skulle stå för kylarbytet. Dom säger att EGR-ventilen som klappat ihop är ett försäkringsärende eftersom den plötsligt uppkom, men att man märkte att kylaren var igensatt och behövde bytas med är något som har blivit igensatt över tid och är alltså inte ett försäkringsärende. Ringde min tekniker på Bilia som tyckte också det lät konstigt att dom inte skulle stå för kylaren också för det ju komponenter som sitter ihop och sätter en igen så sätter den andra igen också, och att Volvia brukar inte vara så griniga gällande det här. Jag har väl oturen att fått en väldigt petig handläggare.. Riktigt surt!!
#1437282
Ja det brukar ju heta att det ska vara plötsligt uppkommet fel (av försäkringsbolagen då) och det är fler i forumet som inte fått kylen bytad just av den anledningen.
Rimligt egentligen då detta egentligen är ett konstruktionsfel. "Kylsystem modifiering" som vi fått gjort är för att motverka att egr-kylaren ska gegga igen, Volvo har kämpat sen 2013 med det här felet.
"Slanguppdateringen" innehåller även ny mjukvara och det är en del bilar på forumet som fått egr-felkoder i ganska direkt anslutning till den.

Är bilen servad i övrigt på Bilia så kan du ju höra med dom om det verkligen är rimligt att sånt här ska hända på en bil med 6700 mil på mätaren och fråga om det finns någon form av goodwill att hämta, men ha inte uppskruvade förhoppningar på det.

Här är en annan tråd i ämnet: viewtopic.php?f=56&t=147916

Möjligt men inte troligt. Flimrande ledlampa […]

Hojhoj. Min nyfikenhet får mig att frå[…]

Hajsan. Det som styr skyltavläsningen(TSI) sa[…]

Hej Jag har en v70 MY 2011. Jag har märkt at[…]