Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1426920
https://www.vibilagare.se/nyheter/dorra ... ar-pa-gang

Hjälp!!
Detta har hänt min bil som jag precis har köpt begagnad, från 2014-07-22. Dörren trasslar med minusgrader och igår när jag använde bilen gick inte vänster bakdörr att öppna! Jag använder inte bilen så mycket, bara nån gång i veckan och ibland inte ens det.

Vad göra!? Jag köpte av bilhandlare 2020-12-20, inte privat.
#1426936
Jag tror det kan vara svårt att påvisa att det är ett fel. Att lås kan frysa vid minusgrader är ju ändå inte ovanligt, speciellt inte på V40. En produktegenskap som det så fint brukar kallas?
#1426952
Jag är på arbetet nu, men jag har försäkring via Svensk Bilgaranti, https://svenskbilgaranti.com/
Men det verkar mest gälla saker under bilen, drivlinan.

Där står inget om dörrar!
Det jag undrar också är, är detta med låsta dörren ett minusgrader-problem? I så fall är det ju inte så stort... alltså, rätt retligt men inte värre än att det försvinner så snart det plussar på med temperaturen!
#1427135
Funk skrev: tis 02 feb 2021, 08:34 Det börjar med minusgrader, har du otur så fortsätter det i värme också... erfarenheter från 6st V40 nu. Till och med en byggd 2019 trasslade och fick bytt lås nyss..

/Thomas
Wow...! OK, ingen idé att bråka, tänker jag, utan får helt enkelt panta burkar och se fram mot en sväng till verkstaden!

Vilken dörr är det som trasslar för dig? Är det vänster bak eller flyttar det på sig? Det känns ju inte så meningsfullt att byta till nåt nytt som också kommer gå sönder... Ett tveksamt incitament, mest det.

Konstigt detta! Infästningen och låset till dörren är väl samma till en uppsjö olika modeller!? Att man inte fixar problemet från början då? Jag har kört taxi rätt mycket med Volvo, men aldrig att nåt krånglade. Nu ska sägas att dessa bilar var nyare, där och då, för jag slutade köra 2009, så det är gamlare modeller idag.
#1491562
Vänster bakdörr på vår V40 MY17 gick i baklås när det var kallt senast och kunde inte öppnas vare sig från insidan eller utsidan. Jag kom att tänka på ett tips jag läst på detta forum om att banka hårt på plåten under dörrhandtaget samtidigt som man rycker i handtaget. Efter några försök fungerade det!
Jag dränkte in låset med WD40 överallt där jag kom åt. Det har fungerat sedan dess. Tidigare vintrar har dörrarna gått i baklås vid minusgrader men gått att öppna igen vid plusgrader. Men denna gång behövdes mer åtgärd. Värdefullt forum detta.
#1492454
Bra att du fick till det Camel, men WD40 är väl egentligen inte att föredra som en långvarig åtgärd, det är väl bättre med någon mer oljeliknande produkt?
#1492470
MartinS skrev: tis 15 mar 2022, 15:10 Bra att du fick till det Camel, men WD40 är väl egentligen inte att föredra som en långvarig åtgärd, det är väl bättre med någon mer oljeliknande produkt?
Det verkar fungera bra. Innan V40:n hade vi en Ford där dörrarna också krånglade. På Ford var det fett som blev hårt i kyla. WD40 tvättade bort fettet och gjorde ytorna hala. Jag upprepade behandlingen årligen och dörrlåsen krånglade inte. På V40 verkar det vara annat problem. Men upprepade behandlingar med WD40 hjälper. Jag glömde dock detta före den gångna vintern och det straffade sig. Mycket känsliga lås på V40, många verkar ha problem.

WD40 verkar även ha viss smörjeffekt:
WD40
Justering Halvljus

Den bakersta är höjd, den främre ti[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Jag valde XC70 när jag köpte bil 2011, f[…]

Vill slänga in en varning, en ballast till en[…]

Har ägt en V60 T3 årsmodell 2018, autom[…]