Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nozen
#1425640
Okej! tack, ingen dator osv som behövs? bara att plocka bort och sätta dit det nya batteriet sen tuta och köra?
av KalleJ
#1425642
Nej går utan dator, sök bms reset volvo.
Såg lite krångligare ut på V40 så 30min :P
Senast redigerad av 1 KalleJ, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Derank
#1425643
behövs inte göra något, iom att du lyfter av batteripolerna för att byta batt har du resettat BMS
Användarvisningsbild
av MartinS
#1425709
Det är lite bökigt att byta på V40, man får ta bort luftburken och lossa på ett fördelningsblock som sitter uppe på batteriet. Men det är inte krångligt på något sätt, tar lite mer tid bara.

Det är ju märkligt när man länkar in till en video för hur man nollar BMS efter batteribyte och TS frågar om det bara är att "tuta och köra". Varför inte läsa inläggen i tråden?
av Nozen
#1425793
Rädd att något går fel. Klart jag läser svaren annars hade jag inte ställt frågan?.. hört att man ibland behöver plocka av batteriet på ett speciellt sätt för att inte förstöra olika elektriska funktioner i bilen
av Hemingway
#1567480
Jag tänkte hjälpa min mamma att byta batteri på hennes V40 T2,-17. Jag är mer van från BMW och insåg först att batteriet inte satt lika lättåtkomligt här, men har sett videon så det bör gå att lösa. Men vilken sorts batteri är det som gäller? Tolkat det som ett 70ah, men är det B13 som gäller? Till BMW har jag köpt Varta från Tyskland till billigare priser och då Varta även sitter original i BMW så känns det tryggt. Vilka underleverantörer använder Volvo främst för batterier?

Volvo original känns onödigt dyrt.
av UnleashFusion
#1567494
Hemingway skrev: tis 16 jan 2024, 13:04 Jag tänkte hjälpa min mamma att byta batteri på hennes V40 T2,-17. Jag är mer van från BMW och insåg först att batteriet inte satt lika lättåtkomligt här, men har sett videon så det bör gå att lösa. Men vilken sorts batteri är det som gäller? Tolkat det som ett 70ah, men är det B13 som gäller? Till BMW har jag köpt Varta från Tyskland till billigare priser och då Varta även sitter original i BMW så känns det tryggt. Vilka underleverantörer använder Volvo främst för batterier?

Volvo original känns onödigt dyrt.
Du kan givetvis köpa varta, eller andra märken. behöver inte vara Volvo original. Hittar du något som är billigare än ~1800kr för ett 70ah. (vad det kostar hos t.ex Bilia) AGM-batteri
av Hemingway
#1567501
Ringde Bilbolaget i Uppsala innan jag ställde frågan men kom inte fram, mailade dem och de svara nu att det var ett 720A 70aH H6 för 1810kr, så du hade rätt där. Jag beställde via dem. Till min förra BMW sparade jag över 2000kr att köpa från Tyskland men kostar det inte ens så mycket så förstår jag ju direkt att det inte är samma sak här.

Försök nummer 1 avklarat. Gick inte som […]

Volvo 960 dricker mycket

Hej, jag har volvo 960 2.5L automat. Den dricker d[…]

Hej, har en Volvo s40 2. Varvtalet ligger kvar (st[…]

Överhettad passat b5

Dom flesta motorer har ju en normal drifttemp pend[…]