Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1420227
Fast när man låter sitt egna bil(o)intresse avgöra en produkts kvalitet, så känns det inte riktigt korrekt. Sedan vet jag inte om det överlag var sämre generatorer/laddare förr, att kolla vattnet på batteriet gjorde iaf. jag i samband med vintersäsongen. Dålig generator har jag faktist aldrig råkat ut för, men jag har å andra sidan aldrig ägt en fransk bil. Däremot ett antal Volvo/BMW sedan 70-talet där i princip alla haft Bosch generator.

Lite märkligt ändå, min V40-01 där höll originalbatteriet i 10 år innan bilen såldes. En Toyota-01 höll originalbatteriet i 9 år. En Honda-08 i 6 år. När batteriet sedan byttes, har ALLTID bytt till Varta, Bosch eller Tudor när jag kört eftermarknadsgrejor, så höll dom i max 3 år. Hade en Mazda en gång, köptes ny 98, vintern 14 så frös originalbatteriet då bilen stått still mest dom senaste 3 åren och jag missade ladda det. Det var 15-16 minusgrader och batteriet var en isklump. Tog in bilen i garaget, batteriet tinade och jag gjorde en rekond med ctekladdaren och det fungerade fortfarande när jag gav bort bilen året därpå.

Mina erfarenheter av startbatterier genom åren, men jag kanske bara har haft otur när jag bytt varje gång. :-o
#1420229
Vi här på forum är på inget sätt representativa för allmänheten.
Jag har ändå lagt några (få) år på att vara i just batteri och laddningsbranschen, så nåt borde man ha fått med sig.

Ett bra underhållet batteri då som nu håller länge. Det fanns då som nu, både måndagsex och toppexemplar.
Numera cyklar vi batterierna djupare och oftare.
Förr var det startbatteri, nu är det start-stop batteri, 4 uppvärmda säten, 2 uppvärmda rutor + speglar, flera hundra watt stereo, multimediaspelare med navi och wifi, kylvätskepumpar, oljepumpar, parkeringsvärmare, ptc-element i klimatanläggningen, kylfläktar på kylare, ventilerade säten och sen tillkommer all utrustning man själv ansluter.

Generatorerna har förstås blivit både större och smartare, men batteriet ger och tar, och det kostar livstid.
#1420746
hello

jag hänger på i denna tråd, kanske borde starta egen.... men osäker :)

har försökt hitta svar på detta forum och på google men blir inte riktigt klok. Är det någon som kan batterier som kan förklara? :)

Har en billig batteritestare (ca 500 spänn) som visar CCA, hur friskt batteriet är i %., intern motstånd, samt laddstatus, vilket jag gissar endast går på spänningen?
Ett test tar 10 sekunder så gissar att det är mer indikativt än precist, att den kör någon belastning och presenterar ett beräknat värde.
Jag trodde länge (ja de gånga dagarna efter jul iaf) att friska % var detsamma CCA uppmätt kontra märkvärde. men noterade att det stämde inte riktigt med hundradelarna men det verkar finnas ett tydligt samband i vart fall. Har kunnat testa 5 likadant specade batterier, 1 i bilen och 4 st i båten. AGM 95/850.

Är CCA ungefär detsamma som SOH (state of health)?
Har CCA ett samband med AH, dvs 50% CCA, innebär det att AH är också nere på 50%? Eller 50% friska, (vad nu som avses med det, känns som knackig översättning i testaren)
Eftersom den tycker i klartext att jag ska ersätta batteriet vid 53% "Friska" och 620 A av 850 A

Jag förstår i bilen att CCA är viktigt, men i båten där jag har start/förbrukningsbatterier med exakt samma spec och ungefär samma testresultat är inte CCA så viktigt utan AH.
Är det någon som kan detta på riktigt

Är det något man kan göra för att förbättra detta? Jag har testat köra rekondläget på batteriladdaren (på redan fulladdade batterier). Gjorde ingen skillnad.
#1422889
Mitt original batteri höll nästan 5 år 17500mil

Köpte nytt på Biltema, klart billigare och mer garanti, men fy f-n för att byta de på V40n, tog nog lätt 1 timme att bara lossa allt och vrida och vända för att lirka ut batteriet
#1423030
Följer man Volvos instruktioner för byte av batteri går det smidigt tycker jag, men det är ju lite skruvande och tar lite tid. Så länge man tar bort hela luftburken har man gott om plats för bytet.
#1423035
@Guslin,

CCA test ska göras på full-/laddade batterier. CCA påverkas av temperatur och intern resistans.
Små batterier har generellt lägre CCA. AGM högre än motsvarande Blybatteri.

Du kan alltid köra belastningstest med Ah mätare så du vet om de har tappat kapacitet.
#1522668
Har problem efter jag bytt startbatteriet på Bilia i Västerås med att start/stopp funktionen i bilen inte fungerar. Kan stödbatteriet behöva bytas då också? Tänkte att det kan jag nog göra själv isf och var kan det sitta i bilens motor utrymme? Har en T2 2015
#1522672
CCSF skrev: lör 10 dec 2022, 09:08 Har problem efter jag bytt startbatteriet på Bilia i Västerås med att start/stopp funktionen i bilen inte fungerar. Kan stödbatteriet behöva bytas då också? Tänkte att det kan jag nog göra själv isf och var kan det sitta i bilens motor utrymme? Har en T2 2015
Hur långt kör du? Prova att ladda upp det. Bara för att det är nytt betyder inte det att det är laddat tänker jag
#1522750
Micce1980 skrev: lör 10 dec 2022, 10:06
CCSF skrev: lör 10 dec 2022, 09:08 Har problem efter jag bytt startbatteriet på Bilia i Västerås med att start/stopp funktionen i bilen inte fungerar. Kan stödbatteriet behöva bytas då också? Tänkte att det kan jag nog göra själv isf och var kan det sitta i bilens motor utrymme? Har en T2 2015
Hur långt kör du? Prova att ladda upp det. Bara för att det är nytt betyder inte det att det är laddat tänker jag
Jag har ett nytt startbatteri. Dock vet jag inte om det lilla stödbatteriet är 100% då det suttit i bilen sen 2015. Hur och var det sitter är oklart för de sa på Bilia att det satt på passagerar sidan fram under torkarna. Googlar man så kan det även sitta på förarsidan under lyktan isch....
Bältesvarnare

Är väl bara att jorda kabeln som g&ari[…]

Startproblem varm motor S70

Jag är ingen expert alls men jag har för[…]

Försvinner "partikelfilter felaktig sig[…]

Vadå nyare? Ersättningsmodell eller m[…]