Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Zeeker
#1416196
Hejsan,
Dieselvärmaren stängs av och även infotainmentsystemet med information om låg batterispänning.
(start/stop funkar utan problem)

I manualen står står det att det finns två batteri. Ett start/stopp och ett stödbatteri.
Hur vet jag vilket det är som är dåligt?
#1419894
Oj, 5 år var ändå helt okej. 2 år har mina batterier fixat med våra körcykler. Värmarna igång, 10-20min färd till arbete och sedan vice versa. Stödladda nån gång var 14'e dag.
3 år höll det på bilarna utan bränslevärmare. Bytte 2 ggr på en bil som jag hade i 8 år. Batterierna idag suger ur kvalitetssynpunkt samt att datorerna i bilarna drar mängder med ström vilket förkortar livslängden. Min V40-01 klarade sig i 10 år med originalbatteriet.
#1420180
Hade du haft bränslevärmare och kört med samma körmönster som du har idag hade inte V40'n klarat sig bättre, snarare ännu sämre då man på den tiden inte hade vare sig EFB eller AGM batterier.
#1420185
MartinS skrev: sön 27 dec 2020, 09:23 Hade du haft bränslevärmare och kört med samma körmönster som du har idag hade inte V40'n klarat sig bättre, snarare ännu sämre då man på den tiden inte hade vare sig EFB eller AGM batterier.
Han saknade nog mer än en modul också :nerd:
#1420188
MartinS skrev:Hade du haft bränslevärmare och kört med samma körmönster som du har idag hade inte V40'n klarat sig bättre, snarare ännu sämre då man på den tiden inte hade vare sig EFB eller AGM batterier.
Att kvaliteten på batterierna har blivit sämre idag än för 20 år sedan är en no-brainer, det kan du fråga vilken batteriåterförsäljare som hellst. Att jämföra ett AGM med ett vanligt bly/syra är som att jämföra ett NiMh med Lijon till en mobiltelefon, så ur den aspekten håller jag med dig. Fler laddningscykler på ett AGM, men bly/syra mot bly/syra idag mot för 20 år sedan är stor skillnad.

Som OT kan jag nämna min far som haft samma båt i +25 år och bytt startbatteri några gånger. Batteriet som satt i båten när han köpte den höll i 10 år, då hade det säkert suttit i båten i 5 år. Nästa batteri höll i 7 år. Då fick han förklarat för sig av killen i batteributiken hur kvaliteten idag inte går att jämföra med då osv. Batteriet används enbart för start i båten då förbrukning körs på ett andra batteri.
#1420199
Jag säger nog tvärt om. Förr var ju batterierna slut på nolltid. Dåliga laddare och generatorer med massor av rippel, fylla vatten som ingen kom ihåg, läckande poler som såg ut som svampar, och usla köldprestanda.
Sen att det är en annan marknad idag, där det finns massor av dåliga produkter tillgängliga är en annan sak. Förr fanns det i princip bara en budgettillverkare eller importör av skräp.

Och för att förtydliga, med förr menar jag 90-talet. Längre tid bakåt än så kan inte jag bidra med. Fanns säkert nån fantastisk tillverkare på 70 talet med den bästa produkten, som konstigt nog inte finns kvar
Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Lägg gärna ut en bild från samma v[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]

Löjliga priser XC70

Hela branschen har blivit löjlig. Går j[…]