Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av germanbug
#1412768
Är det vanligt att ratten sitter något snett ( åt höger) på en ny bil?
Min sitter något snett, och har gjort det sedan den var ny, dvs. -14.
Bilen går rakt och styr som den ska. Och inga slitna framdäck.
Användarvisningsbild
av SebSE
#1413077
Hjulinställning läser inte probvlemet (men kommer vara verkstadens förslag då de tar bra betalt för dessa )

Den ska flyttas ett hack precis som StefanN skriver.
Jag har samma problem men inte orkat be dem justera det :)
(Är det en bra verkstad bör de ta en 100-lapp för det om de inte bjuder på det i samband med service)
av frippe64
#1413122
StefanN skrev: sön 15 nov 2020, 15:05 Varför inte bara flytta den ett hack åt vänster?
För att det mest sannolikt inte är det som är problemet.
Ett hack motsvarar dessutom 60°, så det skulle bli fel åt andra hållet istället.
Användarvisningsbild
av StefanN
#1413126
Ett hack 60 grader? Låter ju helt orimligt. Varför skulle det inte lösa det? Inget drar ju snett eller sliter konstigt, vad är då problemet?
av Malmstroem
#1413143
Naturligtvis löser en korrekt utförd hjulinställning problemet. Ratten ska vara rak efter en sådan. Om hjulvinklarna är korrekta så skruvas ena p-ändan in en aning, och den andra ut en aning -- då blir ratten rak.

Det kan eventuellt gå att lösa genom att lossa på ratten. Den sitter dock i splines som ger "fasta" vinklar, vilket gör att det inte är säkert att du hamnar precis rätt.
Användarvisningsbild
av Hasse53
#1413180
Jag avråder från att flytta ratten då antisladdsystemet läser av läget på ratten med rattvinkelsensorn. Lämna in för hjulinställning istället så justerar man ratt-läget med p-ändarna som "Malmström" beskriver. Har man brist i kassan kan man skruva ut p-änden ett kvarts varv på ena sidan och skruva in ett kvarts varv på andra sidan, så flyttas ju ratt-läget.

Att flytta ratten på rattaxelns splines har jag själv gjort på Amazon och 140 tiden men sedan kuggstångsstyrningen kom på 240 serien har det varit bättre att gå på p-ändarna. Och sedan anti-sladd infördes är det ju bäst att låta ratten vara ifred för att slippa programmera om med VIDA eller motsvarande.
av frippe64
#1413183
Hasse53 skrev: tis 17 nov 2020, 13:58 Jag avråder från att flytta ratten då antisladdsystemet läser av läget på ratten med rattvinkelsensorn. Lämna in för hjulinställning istället så justerar man ratt-läget med p-ändarna som "Malmström" beskriver. Har man brist i kassan kan man skruva ut p-änden ett kvarts varv på ena sidan och skruva in ett kvarts varv på andra sidan, så flyttas ju ratt-läget.

Att flytta ratten på rattaxelns splines har jag själv gjort på Amazon och 140 tiden men sedan kuggstångsstyrningen kom på 240 serien har det varit bättre att gå på p-ändarna. Och sedan anti-sladd infördes är det ju bäst att låta ratten vara ifred för att slippa programmera om med VIDA eller motsvarande.
Att bara skruva ett kvarts varv på p-ände funkar ju inte... ett varv är det minsta.
av vjohnj
#1413187
frippe64 skrev:Att bara skruva ett kvarts varv på p-ände funkar ju inte... ett varv är det minsta.
Tala gärna om varför man inte kan skruva mindre än ett helt varv? Du vet att innerlänkarm är separerad från yttre
EX30 2025 ändringar

Lite nytt redan på kommande årsmodell&[…]

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]