Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av frippe64
#1413204
vjohnj skrev: tis 17 nov 2020, 15:03
frippe64 skrev:Att bara skruva ett kvarts varv på p-ände funkar ju inte... ett varv är det minsta.
Tala gärna om varför man inte kan skruva mindre än ett helt varv? Du vet att innerlänkarm är separerad från yttre
Det var väldigt många år sedan jag skruvade på en P-ände, och jag vet inte hur det ser ut på denna bil.
Kan man inte skruva på staget mellan yttre och inre styrled istället, och på så sätt bara skruva ett kvarts varv?
Några parallellstag finns väl inte alls numera?
av frippe64
#1413239
Ja, jag hoppas vi pratar om samma sak, men blev lite osäker när du nämnde länkarm...
Men om man bara skruvar inre styrled behöver man ju inte alls skruva på p-änden (yttre styrled). ;-)
Men på bilar där man skruvar p-änden måste man skruva ett varv annars går det ju inte att få i den i styrarmen på spindeln.
Förr satt p-änden i änden på parallellstaget (därav namnet) men sådana finns knappast idag.
För att inte orsaka språkförbistring skulle vi nog sluta att säga p-ände och använda benämningen yttre styrled.
I det här fallet handlade det ju inte ens om p-änden, förlåt yttre styled, utan om att skruva på inre styrled.
av frippe64
#1413245
StefanN skrev: tis 17 nov 2020, 09:36 Ett hack 60 grader? Låter ju helt orimligt. Varför skulle det inte lösa det? Inget drar ju snett eller sliter konstigt, vad är då problemet?
Så här ser ratten ut:

volvo_v40_12_-))_2015_ratt.jpg
volvo_v40_12_-))_2015_ratt.jpg (101.48 KiB) Visad 630 gånger
Användarvisningsbild
av Vojje
#1413253
det är naturligtvis på den inre styrleden man justerar Toe.
Ett varv är oerhört mycket eftersom toleransen är +- 0,1 grad
Användarvisningsbild
av Cotag
#1413274
Inte en chans att jag hade plockat av min ratt för att justera om den satt snett.
Elektrisk styrservo, rattvärmare, airbag, knappar till allehanda pryttlar som radio, farthållare och tuta ... Vad kan gå fel liksom :party:

Det hade blivit en hjulinställning där jag förklarat att syftet primärt var att rätta till ratten.
av Niclas
#1413313
Jag har en V40CC -18 där ratten stod snett till höger. När jag gjorde däckbytet så bad jag de kolla hjulinställningarna och efter att de fixa till allt så står ratten numera rakt. Så det fungerar utan att flytta på själva ratten.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1413416
Det är inte så många som justerat hjulvinklar här verkar det som....
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1413427
Cotag skrev:Inte en chans att jag hade plockat av min ratt för att justera om den satt snett.
Elektrisk styrservo, rattvärmare, airbag, knappar till allehanda pryttlar som radio, farthållare och tuta ... Vad kan gå fel liksom :party:

Det hade blivit en hjulinställning där jag förklarat att syftet primärt var att rätta till ratten.
Har bytt ratt på de tre senaste volvosarna jag köpt, tar 20 min allt som allt och är inte svårare än något annat. Kanske lättare eftersom denna del sticker ut så man faktiskt kommer åt rätt bra för en gångs skull när man fixar med inredningen, eller som man säger i Göteborg," maan kommer ååt ratt bra va" :)

De lägger ju to.m ut manualer på hur man gör för att ändra ratt https://accessories.volvocars.com/sv-se ... 3-)%202013

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen