Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hazze23
#1412677
Hej,

Har i en annan tråd berättat om att jag har problem med en D3 -13 som jag införskaffade i somras, där jag gjort en reklamation: viewtopic.php?f=55&t=158337

Göra lång historia kort... Bilen rycker när den blivit varm, oftast vid jämn gas, låga varv 1300 - 1600 varv och oftast i motlut, kan vara lättare brant eller brant uppför. Gasar man så tvekar den lite och sen sticker den iväg inga problem upp genom registret, backar man sedan av kan det komma igen när varven sjunker eller så slutar det helt. Ingen motorlampa heller.

Verkstan har först bytt Ställdon turbotryck och Regulator (31293964) efter att första felsökning visade felkod ECM-P003A85, inge bättre. Efter andra felsökning verkade spridarna ligga precis runt gränsvärdet när ryckningar kommer och Volvo gav som lösning till verkstaden att byta spridarna efter dom loggat data vid körning. Dom bytte dessa till begagnade spridare och detta hjälpte inte heller. Nu väntar jag på att det ska tas beslut av försäljningschefen att dom på reklamation ska byta till just nya spridare.

Efter bytet tycker jag att den rycker på landsvägskörning emellanåt nu också, det gjorde den inte innan spridarbytet.

Men jag börjar undra om det verkligen kan vara spridarna, kan ju inte ha sådan otur att dom begagnade också är kaputt. Min teori är att någon sensor t.ex. MAP-sensor eller bränsletrycks-sensor som är boven. Men svårt när det inte verkar sättas några felkoder. Bara det är konstigt för ryckningarna är distinkta, är precis som att bränsletillförsel stryps och bilen vill dö.

Någon annan som sitter på några erfarenheter eller teorier?
av ErikV402015
#1412714
EGR används endast vid låg belastning låga varv. Inte heller på tomgång. Gasar du mer än lite så stängs avgasreningen av till förmån för effekt. Kolla hur mycket sot som är i EGR-ventil, kylare och insug. Kolla även kopplinar för vevhusventilationen. Kolla även läckage i slangar före och efter turbo. Mycket sot på insugsventiler kan också kollas. Har ej problem själv och har ingen erfarenhet av ryckningar. Så jag gissar endast.
av Hazze23
#1413577
Säg det haha, näe men tyckte den låg i fel forum del. Kanske var fel.

Nu har problemet eskalerat så den dog från stillastånd när jag skulle åka, efter att den ryckt mer än normalt. Kunde starta den, sen dog igen när jag skulle åka.

Så jag varva ur den ett par gånger, sen kunde jag åka iväg. Men med mycket ryckningar igen, fick ligga på 4an och runt 2 000 på 70 sträcka för att den inte skulle jävlas.
Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]

Givare i kylaren hoppar ur

FD157206-43B1-4472-AD81-D6770C3D768F.jpeg Hej! 9[…]