Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ninafredrik
#1412217
Brukar alltid få bra tips här på jagrullar.se så slänger ut en fråga igen. Ska kika på en V40 D3 MY16 som rullat 15 drygt. Nu är den väldigt snygg och jag är rädd att jag kan missa viktiga frågor bara för att jag är förälskad i utsidan :)
Vad bör jag tänka på och vilka frågor bör jag ställa :). Prismässigt ligger den strax under 150k.
Så, finns det något särskilt med ex motor och låda (automat)

Tack på förhand!

Nina :)
av Tompamannen
#1412239
Tycker priset verkar i överkant! Jag har en V40CC D3 aut, men med faceliften som kom med 2017 års modell. Led-strålkastare, värmare, ACC-farthållare osv., 7000mil, och den värderas till 160K. Men det kanske är prutmån? 15,000 mil är mycket för en såpass hyffsat ny bil. Kolla att kamremmen är bytt, ska bytas vid 15,000 mil och det kostar 7-9,000kr https://www.mestmotor.se/automotorsport ... -vea-pris/
En annan aspekt med att köpa en bil som rullat såpass långt i förhållande till årsmodell är att maskinskadedelen på försäkringen upphör vid 15,000 mil hos dom flesta bolagen. Om AC, växellåda, motor osv. går sönder så betalar du bara en självrisk på några 100-lappar om det går på försäkringen, under förutsättning att du inte har Volvia tyvärr! Ett lådbyte, rasad turbo osv. kan annars skena iväg 20-50.000kr, något som många inte tänker på.
Mitt råd kan verka tråkigt, men jag hade kikat på en annan bil. En som hade rullat mer normala 8-10,000 mil istället.
av Geoham
#1412461
Tompamannen skrev: ons 11 nov 2020, 21:27 Tycker priset verkar i överkant! Jag har en V40CC D3 aut, men med faceliften som kom med 2017 års modell. Led-strålkastare, värmare, ACC-farthållare osv., 7000mil, och den värderas till 160K. Men det kanske är prutmån? 15,000 mil är mycket för en såpass hyffsat ny bil. Kolla att kamremmen är bytt, ska bytas vid 15,000 mil och det kostar 7-9,000kr https://www.mestmotor.se/automotorsport ... -vea-pris/
En annan aspekt med att köpa en bil som rullat såpass långt i förhållande till årsmodell är att maskinskadedelen på försäkringen upphör vid 15,000 mil hos dom flesta bolagen. Om AC, växellåda, motor osv. går sönder så betalar du bara en självrisk på några 100-lappar om det går på försäkringen, under förutsättning att du inte har Volvia tyvärr! Ett lådbyte, rasad turbo osv. kan annars skena iväg 20-50.000kr, något som många inte tänker på.
Mitt råd kan verka tråkigt, men jag hade kikat på en annan bil. En som hade rullat mer normala 8-10,000 mil istället.
Är din bil värderad 160k av något företag som vill köpa den? Kolla på vad liknande ligger uppe för på blocket, skulle säga att de ligger runt 200k. Det är väldigt högt men så ser det faktiskt ut.
av Malmstroem
#1412465
V40 med automatlåda är sjukt högt värderade.

Jag skulle personligen tittat på någon annan bil. En V60 med automat är inte nödvändigtvis speciellt mycket dyrare.

Eller ställ dig frågan om automat är nödvändigt. V40 manuell är betydligt vanligare -- och billigare.
av Tompamannen
#1412486
Oj, jag hänger inte dagligen på blocket och kollar bilar men det verkar vara sug efter bilar om man tittar på priserna. Jag köpte min V40 2018, då var den 1 år gammal och hade rullat 4800mil, jag betalade 198K för den då. Nu 2 år senare, 15% värdeminskning per år ungefär så tänkte jag att den ligger väl runt 150-160. Enligt bilpriser.se så ligger den privat på 150-165, bilfirma 182. Men jag tycker ändå det låter lite saftigt. Men på Blocket så verkar det vara höga priser av vad jag kan se.

Bilen som TS kikar på, eller en liknande iaf., finns en i Gbg på blocket, värderas till 150 enligt bilpriser.se. Jag skulle personligen inte betala mer än 135 för den. Jag ser en alldeles för stor risk med en bil som rullat så långt i och med att maskinskadedelen oftast har passerat på försäkringen, men det är min åsikt dock. För att förtydliga min åsikt. Jag hade inne min V40 på AC-rep i våras, minns inte notan, det var byte av kondensor, torkfilter och lite annat, men jag tror det landade på 10K. Jag betalade 750kr i självrisk. Jag kan ju tycka att en bil som är 3 år inte ska gå sönder redan, iaf. inte AC`n, och Volvo brukar hålla hyffsad kvalite iaf. Men med facit i hand så verkar även ”nya” bilar gå sönder. Så i min värld, om jag ska köpa småbil i 150K-klassen, då väljer jag nog gärna en som gör att man ligger inom milintervallet dom närmsta 2-3 åren för att slippa behöva betala en rejäl verkstadsnota själv.

Som OT kan jag flika in att jag haft ytterligare 2 bilar som krävt AC-rep, båda inom maskinskadeförsäkringen. 2 kompressorbyten och en ac-kyl. Den dyraste kostade 14K för försäkringsbolaget där jag fick betala 750kr i självrisk. Nu ska jag inte svamla mer OT här, bara en synvinkel ur mitt perspektiv och dom erfarenheter jag haft med dom sista bilarna i min ägo.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1412595
Att en kondensor går sönder är ju i 99% av fallen pga yttre påverkan, det har med andra ord inget med bilens ålder att göra.
av Tompamannen
#1412602
MartinS skrev:Att en kondensor går sönder är ju i 99% av fallen pga yttre påverkan, det har med andra ord inget med bilens ålder att göra.
Det har du helt rätt i Martin, ju fler mil ju större chans att den tar stryk av stenskott. Men det bortser ändå inte från faktumet att det blir kostsamma reparationer på relativt nya bilar om dom rullat övermil där skadorna inte ersätts av garanti eller försäkring.
Användarvisningsbild
av SebSE
#1412635
Finns flera enledninga r till begagnatpriserna som jag förstår det:

Många köper bil nu när man kan jobba hemifrån och när man ska in till jobbet vill man inte åka kollektivt
V40 är en extremt populär och användbar bil. Allt ifrån singelhushållet till den lilla barnfamiljen och pensionärerna passar in i kundkretsen.
Dår den är liten är den rätt rapp om du har D3 eller T3. Vilket ger en bra prestanda/förbrukning
VEAmotorn och växellådan är riktigt bra.
Nya bilar har straffskatten
Många vill inte heller ha en SUV eller crossover. Volvo har inga bilar längre i det lilla mellansegmentet så ska du ha en vettig storlek på bilen och inte sitta som i en traktor så är det bara V40 som finns.
Sen är det så att det finns en generell brist på Automatlådor på V40 då många av de billiga leasingbilarna som gick ut var manuella (det var 500 kr i skillnad på månadspriset att gå upp till automat)
Fordonsskatten på en tre år gammal D3/T3 är väldigt låg.
Och sist men inte minst. V40 och framförallt de sista modellåren (Facelift och framåt) är en extremt mogen plattform med väldigt få problem. Mekaniskt eller i övrigt.

Det tillsammans gör att en 3-4 år gammal V40 D3/T3 med automat kan vara värd 200.000+. Speciellt om den är välutrustad och rullat max 2000 mil per år.
av ninafredrik
#1412833
Tack alla för era tips och kloka ord! Det blev inte den 😀 men det beror mer på att försäljaren ville ge " bedövningsspruta" som han sa när jag ställde frågor om den plus att han uppenbarligen ljög om bilens historik! Fattar man inte att det är rätt lätt att kolla upp när de säger att säljaren som har haft den "jobbar på Volvo så den är minituöst skött"! Den lät extremt högt från fläktsystemet när bilen stängdes av, som att sitta i ett flygplan som startar motorerna.....
Vi letar vidare, men snygg var den!
Nina

Bilens inställningar (konton, ID, VIN osv): J[…]

Kan du ge exempel på funktioner eller anna[…]

V70 motor till 850

Läste precis att de använder olika typer[…]

och i ECU i motorutrymmet. Inte på en -[…]