Sida 1 av 1

Ljudkvaliteten i Ljudsystemet

Postat: tis 27 okt 2020, 15:53
av EaglesADEPT
Hej,

jag har er V40 Business Advanced, årsmodell 2017 som jag upplever en lite märklig grej med ljudsystemet.
Vid start av bilen/ljudsystemet så är allt som det ska, men efter att man har tagit ett samtal genom bluetooth-handsfree'n och sedan återgår till musiken så ändras ljudkvaliteten på musiken rejält, tappar t.ex. mycket bas och fyllningen i ljudet.

den enda lösningen för detta är att stänga av bilen helt och öppna förardörren så att systemet stänger av sig, och sedan starta bilen igen. det hjälper alltså inte med att endast starta om ljudsystemet, ändra audio-source, mutea av och på.

är det någon annan som har samma/liknande problem? och/eller vet om det finns något som man kan göra åt det?

Re: Ljudkvaliteten i Ljudsystemet

Postat: tor 29 okt 2020, 19:07
av SebSE
Vad har du för mobil. Vilken musikspelare?

Re: Ljudkvaliteten i Ljudsystemet

Postat: ons 04 nov 2020, 12:15
av EaglesADEPT
Jag har en Sony Xperia 1 II
Jag spelar mest musik från USB-minne. Ibland Sony's egna musikspelare på mobilen och ibland Spotify.

Re: Ljudkvaliteten i Ljudsystemet

Postat: tor 05 nov 2020, 09:47
av EaglesADEPT
Imorse när jag startade bilen så startade den med musiken mutead (hade muteat musiken igår innan jag parkerade) och när jag unmuteade musiken så var ljudkvalitén sådär kass igen

Re: Ljudkvaliteten i Ljudsystemet

Postat: mån 18 jan 2021, 17:24
av EaglesADEPT
ingen som känner igen detta?

Re: Ljudkvaliteten i Ljudsystemet

Postat: tis 26 jan 2021, 20:18
av Javerhammar
Är det inte telefonen som det är problem med, den borde använda två olika protokoll för ljudöverföringen , A2DP för ljud och HFP för samtal (killgissning). Kan det inte vara så att det är telefonen som "låser" utgående ljud till HFP och att du därav får kass kvalité.
Har du testa att inaktivera telefonens bluetooth och sedan återaktivera den så att den ansluter till bilen igen? Kanske även testa att koppla ifrån och till samtidigt som du spelar musik på mobilen.

Re: Ljudkvaliteten i Ljudsystemet

Postat: lör 13 feb 2021, 16:05
av Tovwy
Hade samma problem på min V40 CC-18, men i mitt fall var det gps:en som varnade för en fartkamera, efter det försvann basen o ljudet blev kasst, inte alls samma tryck som innan. Stängde av ljudet från gps.en o nu har jag inte haft nått sånt ljudbortfall längre. Spelar från USB o mobilen.

Re: Ljudkvaliteten i Ljudsystemet

Postat: lör 13 feb 2021, 17:29
av EaglesADEPT
Javerhammar skrev: tis 26 jan 2021, 20:18 Är det inte telefonen som det är problem med, den borde använda två olika protokoll för ljudöverföringen , A2DP för ljud och HFP för samtal (killgissning). Kan det inte vara så att det är telefonen som "låser" utgående ljud till HFP och att du därav får kass kvalité.
Har du testa att inaktivera telefonens bluetooth och sedan återaktivera den så att den ansluter till bilen igen? Kanske även testa att koppla ifrån och till samtidigt som du spelar musik på mobilen.
Jag har provat med det som du föreslår efter ett samtal, ingen skillnad. Inget jag gör får bilen att ändra tillbaka ljudläget. Förutom att stänga av bilen helt då.