Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1392600
Hej,

Har en Volvo CC 2013 som för ett par veckor sedan passerade 10 000 mil. Hade inne den på service så sent som i maj. Nu har jag fått upp två felmeddelanden, nämligen "Sensor alignment incomplete" (?) och "Kollisionsvarning - Service erfordras". För 2 år sedan hade jag problem med sensor alignment men förstod aldrig riktigt vad det innebar då backsensorer och backkamera fungerar felfritt. Fick då höra/läsa att man borde köra en 20-30 min på landsväg så att det kalibrerades om.

Det jag märkt som inte fungerar är att bilen inte läser av hastighetsskyltar (RSI) så att det verkar som att någon av kamerorna strular.

Testade då köra längre sträcker på landsväg men fungerade inte så jag lämnade in den till volvoauktoriserad verkstad som fixade det utan någon direkt förklaring vad som varit fel (misstänker att de körde någon mjukvaruuppdatering eller bara resettade något).

Har försökt googla mig runt och läst på forumet men hittar ingen som har samma problem som jag. Har kört >100 mil sedan detta inträffade (igen) och även tvättat bilen för att säkerställa att ingen smuts/insekt hamnat framför kamerorna i vindrutan. Förra tillfället gick det på beg.garanti och misstänker att de nu kommer ta betalt och vill helst undvika om det finns enkel fix.

Någon som känner igen sig :)? VOC ger inga utslag i appen utan visar att "Allt ser bra ut" avseende underhåll...

/James
#1392685
Det är inte så att man på servicen hade med punkten att rengöra mellanframruta och sensorerna/kamerorna och missade något? Visserligen var det ju ett tag sedan du var på service nu, så det kanske inte alls hänger ihop. Du skulle ju också kanske kunna kolla i verkstadsloggen om du ser vad som löste det förra gången? Jag fick iallafall verkstadskommentarer på mitt konto på Min Volvo: https://minvolvo.volvocars.se/web/login

Bilen klagar hela tiden på låg batt[…]

@Officefb , Enklast är väl att kö[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Hej, Tänkte beställa bromsar fram till[…]

Passar dessa fälgar

Ja bör passa, yttre fälgkanten hamnar do[…]