Sida 3 av 3

Re: Vanliga fel och köpråd V40

Postat: lör 12 sep 2020, 23:08
av SebSE
Malmstroem skrev: fre 11 sep 2020, 09:01
Jag uppfattar inte V40 som en bullerburk. Sätt dig i en Kia Ceed så får du se på bullerburk. Golf är inte heller tystare än V40, men ljusår bättre än Ceed.

Det finns naturligtvis många bilar som är tystare än V40, som trots allt är en liten bil. Min V40 CC med 16" hjul är inte speciellt mer högljudd än min XC90 på motorväg.
Enig. Min chef köpte en ny Xc90. Och just nu kör han hellre V40 "den låter lika illa som XC90n med en tredjedel av förbruknignen så SUVen är just nu en dyr söndagsbil"

Vilket är min erfarenhet när jag provkört volvos nya XCmodellserier. De känns inte så premium vad gäller vägljud. Tvärtom. I nivå med KIAkvalitet för Audipris

Re: Vanliga fel och köpråd V40

Postat: mån 14 sep 2020, 20:51
av Rådlös
Ni vet väl att det finns appar att ladda till mobiltelefoner så att man kan mäta ljud, dB-mätare?

Re: Vanliga fel och köpråd V40

Postat: tis 15 sep 2020, 21:27
av SebSE
Rådlös skrev: mån 14 sep 2020, 20:51 Ni vet väl att det finns appar att ladda till mobiltelefoner så att man kan mäta ljud, dB-mätare?
Du vet väl att ljud kan uppfattas individuellt och har olika karaktär- dB nivå är bara en faktor.

Om vi nu ska besserwissra :D

Re: Vanliga fel och köpråd V40

Postat: lör 26 sep 2020, 19:33
av Tompamannen
Rådlös skrev: mån 14 sep 2020, 20:51 Ni vet väl att det finns appar att ladda till mobiltelefoner så att man kan mäta ljud, dB-mätare?
Men det brukar bli svårt att jämföra olika bilar rakt av då ljudtrycket inte ger ett rättvist objektivt intryck.
Jag provade att sänka trycket i däcken på min V40, har kört med ”eco-tryck” tidigare, och det blev lite bättre. Men det bullrar ändå ordentligt på den grova asfalten på motorvägen i 110+.

Re: Vanliga fel och köpråd V40

Postat: sön 27 sep 2020, 10:15
av Rådlös
Jo, det är rätt. Vägbuller hörs mer än bilen i sig själv. Jag hade tidigare en V70 2.0 F. Den hade lite "konstig" utväxling så vid 100 km/tim varvade motorn ganska exakt 3000 varv i minuten på femmans växel (manuell). Detta fick bilen mycket kritik för men man vande sig vid det och i realiteten märktes det ju att ljudet var värre från sliten asfalt än från motorvarvet. Jag hade Michelin Energy på den och när det var nylagd asfalt så blev det direkt tystare.
Det här med ljudmätningen tänker jag mig kunde vara som en möjlighet för den som t.ex vill veta vilka däck som är tystast. Men som vid alla mätningar, oavsett vad man mäter, så är det viktigt att man gör så likvärdiga mätningar som man bara kan. Alltså samma vägsträcka, samma väderförhållanden (blötväder hörs mycket mera), samma eller så nära man kan komma, bilmodell, samma hastigheter eller körmönster. Och det finns säker många andra parametrar att väga in i mätningarna. Men telefonappen blir ett verktyg i sammanhanget. Sedan gör omständigheterna resultatet.
Att bara säga rätt upp och ner: "Din bil väsnas mer än min!" blir ju tämligen värdelöst och töntigt om man inte har något fog eller grund för uttalandet.
Och det finns ju ibland dom som tycker det är roligt och flashigt med andra avgassystem på sina bilar. Och ibland har det visat sig att Polisen har åsikter om det. Då kan det ju vara som ett trumfkort att veta att bilen väsnas bara som max 90 dB (till exempel)