Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
#1392290
Håller med Martin ;-)
Kolla även in gamla t4 och t5 awd med 5-cyl för murrigt ljud :) (tyvärr är den 6-steg automaten osportig)
Användarvisningsbild
av Cotag
#1392297
Balansaxlar. Tycker dom låter lite halvrökta på videon tidigare i tråden men jag kan ha fel.
Användarvisningsbild
av SebSE
#1392412
Och vill man ha en vanlig bruksbil som inte drar för mycket soppa skulle jag verkligen förespråka T3 :D

Med växelväljaren i S läge duger den alldeles utmärkt.
av Tompamannen
#1399171
V40 är en riktig bullerburk på motorvägen tyvärr. Däcksljudet i 120-130 är ganska påtagligt trots 16 tummare. Med 17-19 tum måste det vara outhärdligt!
6-växlade automaten ihop med D3 är okej att åka fort på kurvig 70-väg, men i vardagskörning så köper man enbart dieseln för ekonomin. Går att köra blandat under 0,5, okej för en 1600kg tung automatbil. Men i vardagen är den en ganska tråkig kombo. Dessutom är den sjukt framtung, har haft Honda CR-V 4wd, och har en Golf Alltrack 4wd, men V40’in lyckades knäcka min domkraft när jag skulle lyfta upp den fram!

Annars har jag mest positivt att säga. Man kan få en hel del utrustning som relativt få bilar i storleken kan erbjuda. Utrustning som jag vant mig vid och som är krav vid nästa bilköp, automat, LKA, VOC med klimatpaket, BLIS, ACC-farthållare och full LED. Kommer inte att köpa en bil utan dessa attribut nästa gång. Dock blir det ett annat fabrikat vid bilbyte.
av Pumba1
#1401321
Framfjädrarna är väl en ganska vanlig brist fick jag erfara igår på min V40 -2016.

Verkar vara många som får körförbud för dessa, verkstaden som låg jämte bilprovningen här hemma hade flera färdiga kit liggandes då det verkade vara en av de mer vanliga grejerna folk rullade över från bilprovningen med.
av Malmstroem
#1401335
Tänk vad olika man kan uppfatta bilar.

Jag uppfattar inte V40 som en bullerburk. Sätt dig i en Kia Ceed så får du se på bullerburk. Golf är inte heller tystare än V40, men ljusår bättre än Ceed.

Det finns naturligtvis många bilar som är tystare än V40, som trots allt är en liten bil. Min V40 CC med 16" hjul är inte speciellt mer högljudd än min XC90 på motorväg. Nu är i och för sig inte en XC90 extremt tyst -- men det är i alla fall ingen bullerburk. Av de bilarna jag haft under senaste åren är det bara A6 Allroad som stack ut genom att vara extra tyst i högre farter på motorväg. Övriga (V70, XC70, BMW 5-serie, XC90, V40CC) är närmare varandra.

Jag har en manuell D3 i min V40 och tycker den fungerar bra. Än så länge har det inte varit några problem med motor eller bil. När man köper begagnat är det inte alltid så lätt att välja precis vad man vill ha, men jag skulle nog fortfarande föredra diesel med mitt körmönster.
av Tompamannen
#1401409
Jo då, V40 är en riktig bullerlåda, iaf. min 2017 Cross Country med 16-tums originaldäck. Jag pendlar 8 mil varje dag på E6’an, 110-130km/h. Kollegan som jag samåker med har en äldre V60 och den är avsevärt tystare, STOR skillnad! Han reagerade första gången han åkte med mig ”värst vilket högt däcksljud det är i denna”. Den är faktist så fruktansvärd att åka med i motorvägsfart att jag tar numera andrabilen istället, en Golf Alltrack som är avsevärt tystare.

Enligt ViBilägare så ligger V40 i mitten bland testade bilar i motorvägsfart, bland alla andra småbilar och japaner. Golf är ett par db tystare och V60 är endast slagen av MB S-klass. Denna är från 2016, så V60 är väl gamla generationen, samma som kollegan har.
https://www.vibilagare.se/forum/vi-bila ... bullertest
av Henkan
#1401449
Vad har du för däck på bilen? Sambons V40 fick nya Michelin Primacy 4 idag, rullar lätt och tyst. Den var nästan lika tyst med Pirellidäcken innan.
av Wallin1
#1401473
Pumba1 skrev: fre 11 sep 2020, 07:06 Framfjädrarna är väl en ganska vanlig brist fick jag erfara igår på min V40 -2016.

Verkar vara många som får körförbud för dessa, verkstaden som låg jämte bilprovningen här hemma hade flera färdiga kit liggandes då det verkade vara en av de mer vanliga grejerna folk rullade över från bilprovningen med.
Samma för mej med V40 cc -18😂😂
av Tompamannen
#1401567
Henkan skrev: fre 11 sep 2020, 19:41 Vad har du för däck på bilen? Sambons V40 fick nya Michelin Primacy 4 idag, rullar lätt och tyst. Den var nästan lika tyst med Pirellidäcken innan.
Jag har Continental Contiecocontact, suttit på sedan bilen var ny 2017. 205/60-16 är dimensionen. Observera att mina åsikter gäller 110+ på motorväg med grov asfalt. Jag har inte reflekterat över detta tidigare när jag åkt 50-90-väg till o från jobbet. Kan det ha med CC’ns styvare fjädring att göra? Tycker att 60-profil ska inte väsnas så sjukt mycket.

Najs Biiiiiiimer! :-D

Skoj att meka med nya fina grejer! :-)

Du har kanske någon dålig bussning i f[…]

Vadå nyare? Ersättningsmodell eller men[…]