Vilken bra smak du har, 40 och 60-modellerna är riktigt härliga tycker jag.
Beroende på årsmodell varierar motorn, exempelvis är en "D2" i en V40 från 2013-2015 en 1.6 liters PSA motor. Denna motor har koden D4162t. D3 har koden D5204T6 och D4 koden D5204t4.
Från 2016 och uppåt innebär D2 en 2 liters VEA motor aka. D4204t8. Från 2016 finner du även D3 D4204t9 och D4 D4204t14 för V40. D2 och D3 har enkelturbo (vnt på D3) Dessa två saknar balansaxlar. D4:an har dubbelturbo samt balansaxlar.
Jag har kört PSA-motorn samt D2-vea och tycker personligen att den gamla motorn duger om man åker ensam, långa sträckor plant. D2 vea har 10nm mer i vrid men jag upplevde att kraften fanns där i betydligt lägre varv. Det var stor skillnad på dessa två motorer enligt mig.
Idag kör jag en V40CC med en D5204T6 aka. D3. Trivs väldigt bra med den, låg förbrukning 0,36, bra drag och härligt ljud. Den är lite långsammare än D4204t9 men har 30nm mer i vrid.
Min personliga åsikt är att om du oftast åker i eget sällskap, långa sträckor på motorväg samt inte har några större anspråk på hög acceleration duger D2 från 2013 mycket bra. Den ger låg förbrukning och bra ekonomi.
För 170tkr får du en relativt ny V40/CC och jag personligen skulle då satsa på en modernare D3/D4 VEA, D3 räcker gott men med en D4 blir en liten bil som en V40 väldigt körglad.
Men detta är enbart min personliga åsikt, frågan om vilken motor som är bäst har många olika svar beroende på vad man har för anspråk på kraft, förbrukning, driftskostnad etc. Hoppas du fått lite inspiration och idéer
