Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hygglo
#1386126
Sugen på en v40 eller v60. Men vilken motor är mest bekymmer fri? D2-D3 är det samma motor med olika orogrammvara? Likaså D4-D5?
T3 Bensinare? Är ovanstående Volvos egna motorer eller är det nå Japanskt?
Budgeten är ca: 170 tusen. Vad bör jag titta efter om jag vill ha maximalt med utrustning för pengen?
av Nordwheels
#1386201
Vilken bra smak du har, 40 och 60-modellerna är riktigt härliga tycker jag.

Beroende på årsmodell varierar motorn, exempelvis är en "D2" i en V40 från 2013-2015 en 1.6 liters PSA motor. Denna motor har koden D4162t. D3 har koden D5204T6 och D4 koden D5204t4.

Från 2016 och uppåt innebär D2 en 2 liters VEA motor aka. D4204t8. Från 2016 finner du även D3 D4204t9 och D4 D4204t14 för V40. D2 och D3 har enkelturbo (vnt på D3) Dessa två saknar balansaxlar. D4:an har dubbelturbo samt balansaxlar.

Jag har kört PSA-motorn samt D2-vea och tycker personligen att den gamla motorn duger om man åker ensam, långa sträckor plant. D2 vea har 10nm mer i vrid men jag upplevde att kraften fanns där i betydligt lägre varv. Det var stor skillnad på dessa två motorer enligt mig.

Idag kör jag en V40CC med en D5204T6 aka. D3. Trivs väldigt bra med den, låg förbrukning 0,36, bra drag och härligt ljud. Den är lite långsammare än D4204t9 men har 30nm mer i vrid.


Min personliga åsikt är att om du oftast åker i eget sällskap, långa sträckor på motorväg samt inte har några större anspråk på hög acceleration duger D2 från 2013 mycket bra. Den ger låg förbrukning och bra ekonomi.

För 170tkr får du en relativt ny V40/CC och jag personligen skulle då satsa på en modernare D3/D4 VEA, D3 räcker gott men med en D4 blir en liten bil som en V40 väldigt körglad.

Men detta är enbart min personliga åsikt, frågan om vilken motor som är bäst har många olika svar beroende på vad man har för anspråk på kraft, förbrukning, driftskostnad etc. Hoppas du fått lite inspiration och idéer :-)
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
#1386269
Var noga med urval. Finns endel överprisade bilar på blocket. Särskilt v40 m automat. Dessutom har du en facelift att ta hänsyn till om du är intresserad av den. Tänk på att r-design chassiet är lite stötigt om man är känslig. T3 är en fullgod motor med godkänd förbrukning. Roligast måste va en t5 awd ;-)
Gå på så ny bil som möjligt så kanske det finns lite vagnskada kvar. Jag hade letat efter en ocean race CC om jag skulle köpt en nu :-)
Senast redigerad av 1 W.A.P.E., redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Hygglo
#1386270
Det här med vinande / havererade balansaxlar. Är det jätte vanligt? Är det så pass alvarligt att man bör helt undvika dessa motorer?
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
#1386271
Ha en bra maskinskadeförsäkring. Allt kan gå sönder. Balansaxlar kan någon annan svara på bättre än jag. Vi har 5st nya T3 på jobbet, inga större konstigheter.
Användarvisningsbild
av SebSE
#1386303
W.A.P.E. skrev: sön 21 jun 2020, 09:22 Var noga med urval. Finns endel överprisade bilar på blocket. Särskilt v40 m automat.
Automat är överrpsisatta då de är mycket färre än manuella.
Det kryllar nämligen av D2/T2 manuella leasingbilar som nu lämnats tillbaka till leasingföretaget. De är ej sällan välödigt snålutrustade med. Medans autmaterna generellt har mer utrustning.

Annars är det verkligen köparens marknad nu. Och med tanke på mängden leasingreturer (avtalstidens slut) från 2017 så skulle jag helt klart köpa från en ÅF och få alla garantier. Även om V40-V60 av senare modeller (2016 framåt) i princip är strulfria.

Kör en T3 sen 3,5 år och är väldigt nöjd. perfekt balans mellan billig och tillräckligt rolig motor. I mitt fall har det verkligen varit noll problem med bilen under 6000 mil.
Användarvisningsbild
av naposim
#1386751
Hygglo skrev: lör 20 jun 2020, 10:59 Sugen på en v40 eller v60. Men vilken motor är mest bekymmer fri? D2-D3 är det samma motor med olika orogrammvara? Likaså D4-D5?
T3 Bensinare? Är ovanstående Volvos egna motorer eller är det nå Japanskt?
Budgeten är ca: 170 tusen. Vad bör jag titta efter om jag vill ha maximalt med utrustning för pengen?
Beror helt på syftet du är ute efter. Ska den användas i jobbet/fritiden och då köras längre sträckor och att det som är under huven är av mindre betydelse så räcker en D2 mer än väl. Har själv testat samtliga modeller i V40 familjen innan jag gjorde mitt val. För det första så är det en stor skillnad på den gamla motorn och den nya VEA motorn på samtliga modeller. Vill du däremot att det ska hända saker och ting när du trycker på gasen så är valet sprätt lätt.Köp då en D4 automatic från 2016 eller nyare så du får den helt sjukt underbara VEA motorn med dubbla turbo och 8-växlade Geartronic växellådan. Då får du 190hk och 400nm original! Gå inte på all snack om att Polestar optimering är så grymt som många anser. När det kommer till ren "motor" optimering så är det ynka 8-10hk samt 25-50nm i vridmoment. Däremot så görs det mer gällande växellåda, bromsar, samt stabilare chassi. Men det är inte värt dom 60-70K extra som det kostar och optimera genom Polestar dvs du har då ca 250hk och 400nm. Och en annan stor skillnad mellan bensin kontra diesel dubbel turbo bilar är att diesel bilarna`s turbo börjar dra redan så lågt som 1750rpm medan bensin motorerna börjar inte förrens vid 2500rpm. Låter du sedan BSR fixa steg 2 optimering till bilen så kommer du få en bil som är hästlängder snabbare än en Polestar T5. Med sportluftfilter, sportintercooler, sportavgassystem+kat så har du lite över 300hk och 580nm att leka med plus att bilen kommer att dra mindre diesel än vad den gjorde innan optimeringen. Och tro mig det är ingen lek i en så liten bil :-)
av mekmanV70
#1398558
naposim skrev:
Hygglo skrev: lör 20 jun 2020, 10:59 Sugen på en v40 eller v60. Men vilken motor är mest bekymmer fri? D2-D3 är det samma motor med olika orogrammvara? Likaså D4-D5?
T3 Bensinare? Är ovanstående Volvos egna motorer eller är det nå Japanskt?
Budgeten är ca: 170 tusen. Vad bör jag titta efter om jag vill ha maximalt med utrustning för pengen?
Beror helt på syftet du är ute efter. Ska den användas i jobbet/fritiden och då köras längre sträckor och att det som är under huven är av mindre betydelse så räcker en D2 mer än väl. Har själv testat samtliga modeller i V40 familjen innan jag gjorde mitt val. För det första så är det en stor skillnad på den gamla motorn och den nya VEA motorn på samtliga modeller. Vill du däremot att det ska hända saker och ting när du trycker på gasen så är valet sprätt lätt.Köp då en D4 automatic från 2016 eller nyare så du får den helt sjukt underbara VEA motorn med dubbla turbo och 8-växlade Geartronic växellådan. Då får du 190hk och 400nm original! Gå inte på all snack om att Polestar optimering är så grymt som många anser. När det kommer till ren "motor" optimering så är det ynka 8-10hk samt 25-50nm i vridmoment. Däremot så görs det mer gällande växellåda, bromsar, samt stabilare chassi. Men det är inte värt dom 60-70K extra som det kostar och optimera genom Polestar dvs du har då ca 250hk och 400nm. Och en annan stor skillnad mellan bensin kontra diesel dubbel turbo bilar är att diesel bilarna`s turbo börjar dra redan så lågt som 1750rpm medan bensin motorerna börjar inte förrens vid 2500rpm. Låter du sedan BSR fixa steg 2 optimering till bilen så kommer du få en bil som är hästlängder snabbare än en Polestar T5. Med sportluftfilter, sportintercooler, sportavgassystem+kat så har du lite över 300hk och 580nm att leka med plus att bilen kommer att dra mindre diesel än vad den gjorde innan optimeringen. Och tro mig det är ingen lek i en så liten bil :-)
Ursäkta trådlyftet, men är denna optimering skräddarsydd för dig? Jag har inte sett ngn BSR optimering med mer än 530 Nm på Volvo vea.
av III
#1399773
Håller med alla ovanstående men med tanke på att dieslarna verkar ha en del problem med egr, egr ventil och med dess kylare samt även spruckna toppar och block. Även sot på avgasventiler med sämre komp som följd skulle jag nog välja bensin. Delvis utifrån egen erfarenhet med en D4 som hade problem med ryckningar som aldrig löstes. Fel på egr samt att toppen byttes på garanti pga sot på ventiler.

Provar att rådgöra med alla kloka forum[…]

Navigations valet utgråads

Hårdvaran för navigation bör finan[…]

Är detta svaret på din fråga? F[…]

Justering Halvljus

Fick en 2:a för att höger halvljus ä[…]