Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av 9SAAB3
#1378953
Efter vintern och allt användande av bränslevärmaren hade jag batteriet relativt tomt och S/S funkade sällan. Jag beslöt då mig för att ladda batteriet. Precis som många andra, så följde jag batteriladdarens anvisningar och inte bilens, så jag kopplade laddarens minuspol direkt till batteriet och inte till chassiets jord. Till frågan, som jag inte hittat svar på. Kommer systemet att med tiden adaptera sig till normalläge eller måste BMS på sätt eller annat nollas? Om BMS måste nollas/kalibreras- kan man göra det på något vis enkelt själv? Bilen är en V40/MAN/T2 av årsmodell 2018.

Någon som har erfarenhet förresten- i stadstrafik med 3 mils dagskörningar, mycket S/S och bränslevärmare. Hur länge brukar batteriet hålla ungefär? Kan det redan vara slut efter bara 2,5 år?

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
av leiwi
#1378966
Någon som har erfarenhet förresten- i stadstrafik med 3 mils dagskörningar, mycket S/S och bränslevärmare. Hur länge brukar batteriet hålla ungefär? Kan det redan vara slut efter bara 2,5 år?



Absolut!
Användarvisningsbild
av leiwi
#1378968
leiwi skrev: sön 10 maj 2020, 10:42 Någon som har erfarenhet förresten- i stadstrafik med 3 mils dagskörningar, mycket S/S och bränslevärmare. Hur länge brukar batteriet hålla ungefär? Kan det redan vara slut efter bara 2,5 år?



Absolut!
Användarvisningsbild
av 9SAAB3
#1379000
Ok! Tack för era svar! Jag tänkte först testa med att köra ett varv till med Defa SmartCharge, men på rätt sätt denna gång. På något vis känns det som det också kunde vara en lösning, men jag kan ha fullständigt fel. :-)
Användarvisningsbild
av 9SAAB3
#1379229
frippe64 skrev:Dra ur och sätt tillbaka kontakten till BMS, som sitter på minuspolen (om det nu är lika som på min V60). Låt sen bilen stå t.ex. över natten.
Jag gjorde som frippe64 sade och det verkar faktisk ha löst problemet. Nu funkar S/S som folk igen. Tack så mycket! Förhoppningsvis är batteriet inte helt slut ännu.
av Tompamannen
#1380128
Är det olika beroende på årsmodell? Vill minnas att min 2017 har ett separat batteri (väldigt litet) till s/s som sitter dolt innanför vänster sida av kofångaren fram.
av Peter12345
#1380325
Att Start/Stop inte fungerar för tillfället betyder inte att batteriet är dåligt. Förmodligen är det tillfälliga laddningstillståndet under 80% SOC:
viewtopic.php?p=1356361#p1356361

Bilen måste köras rätt mycket för att hålla batteriet i bästa form - som på Friskis & Svettis. Men andra människor är också mest friska, bara inte redo att springa maraton (Start/Stop).

Det där är bara lurendrejeri. Är sy[…]

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]