Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Stander
#1378890
Tjena

Bytte förra helgen bromsar på min V40, köpte ett brembo kit från Getech.
Men har haft problem med missljud efter bytet, vanligt gnissel kan jag köpa till en början, men har ett annat ljud som uppstår vid låga hastigheter, och upphör såfort man lägger minsta tryck på bromspedalen.

Hör ljudet i videon nedan


Hade isär bromsarna idag igen, och kolla över så att beläggen gled fint i ok hållaren och inga större problem med det, putsa till lite extra och smörjde in glidytorna. Oket rörde sig fritt på glidpinnarna och kolven rörde sig fint den med.

Så behöver tips och tankar på vad som är nästa steg
av Erik Å
#1378897
Ljudet påminner lite om dåliga hjullager men mig veterligt brukar de bara väsnas vid högre hastigheter
När man bromsar så förändras lasten på lagren.. Blir det någon skillnad på ljudet om du svänger vänster eller höger?
Håller sig skivorna svala om du åker en sväng utan att använda broms?
av Stander
#1378902
Så mycket som det hörs i den här videon har bara hänt när tjejen körde en gång, men idag när vi var ute hör man samma ljud fast dovare. och kan inte direkt härleda om det lät mer eller mindre om man svängde.
Det jag kan märka är att jag tycker att oken blev ganska varma efter en stunds körande men det var stadstrafik så är ju en del bromsning då, men får testa att åka en längre sväng utan att bromsa och se hur de känns efter det.
av Erik Å
#1378912
Annars kan man lyfta ett hjul i taget, hoppa in i bilen och stampa på bromsen och sen hoppa ut och känna om hjulet roterar lätt igen. Det brukar märkas om bromsen ligger kvar.. :P
av Stander
#1378946
Har varit ute på en tur nu.

Blev 10-15km motorväg i en 120-130km/h
Lite bromsning på slutet såklart men så lite som var möjligt.

Skiva vänster fram var något varm men gick att ta på, ok och belägg ingen nämnvärd värme.

Höger fram var varm, man kan ta på det men vill inte hålla en längre stund. Även här hade ok och belägen ingen nämnvärd värme.

Ljudet hörs även i högre hastigheter märkte jag nu, inget tydligt ljud men helt klart där.

Jag skall åka tillbaka nu och får se hur bromsarna känns då, är nog mindre bromsning i den riktningen så kan ge ett annat resultat.

Det var samma sak där med, ingen värmebildning på vänster, höger var varm men absolut inte brännande...
av Erik Å
#1378950
""Oket rörde sig fritt på glidpinnarna och kolven rörde sig fint den med.""
Noterar att det är singularis, kände du på båda sidorna? ;-)
Jag skulle ha lyft höger framhjul och roterat för hand för att kolla om bromsen ligger och skrubbar, och som nästa steg kollat om det blir bättre när man trycker tillbaka kolven en aning..
Bruten fjäder framvagn

Bytte också fjädrar på vår […]

Hur var dom andra värdena? Vet du det kan det[…]

Insugningsslangen

Vad är det för grunka som sitter på[…]

Hej Har mycket dåliga torkarblad till str&a[…]