Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 246
#1378230
Återkallelse R29949.
Fick hem ett brev idag där det står att bilen D3 FWD-16 ska åtgärdas med anledning av att den kan börja brinna(i värsta fall) då insugsröret kan smälta. Detta gäller alltså kylningen av returavgaser.
Är detta den första lösningen Volvo kommer med ang just problemen på vissa EGR-haverier och igensotade sådana med ryckig gång som följd?
Som jag förstått så har endast delarna bytts ut tidigare och vissa ägare själva fått stå för kostnaden.

Detta gäller S60 V60 V70 V40 och V40CC 2016-2017
av Madrigal
#1378233
Hej!

Har fått följande brev också idag i lådan, äger en V70 D3-16. Har en tid för verkstad imorgon då vi haft problem med bilen då den dog för oss på landsväg för en månad sen. Fick då igång den direkt men allt slog av läskigt kids och allt i bilen. Sen gick den hackigt ryckigt, lämnade den först då till lokal verkstad som felsöker och får träff på EGR, de kopplade då ur den så kört med den urkopplad en månad i väntan på tid hos Volvo. Bilen har gått som en dröm men motorlampan har ju såklart lyst. Vi ska lämna in den imorgon på Volvo får se vad de säger
Återkallnings nummer R29949. Fick jag alltså idag lustigt sammanträffande. Men de byter väl inte EGR ventilen tänker ja ? :-(
av Stander
#1378889
Tror verkstaden fixa detta på min bil när den var inne på service förra månaden, de skulle i alla fall bygga om nått med kylsystemet om jag förstod rätt. Eller så är detta en ny återkallelse och den andra de gjorde var nått gammalt...
Användarvisningsbild
av Cotag
#1378893
246 skrev: tis 05 maj 2020, 21:26 Återkallelse R29949.

Är detta den första lösningen Volvo kommer med ang just problemen på vissa EGR-haverier och igensotade sådana med ryckig gång som följd?
Det har väl varit lite av en "never ending story" sen den nyare motorserien VEA kom -13.
Andra motorkoder har blivit åtgårdade tidigare under året, ibland med biverkningar.
Tips kan vara att läsa de sista 5 sidorna i den här tråden: viewtopic.php?p=1327429#p1327429
av martin991
#1379016
Jag äger en XC60 D4 -16 och en V40 D2 -16. Vill minnas att jag fick meddelande från Volvo ungefär samtidigt för bägge bilarna att något måste göras med kylsystemet, detta var för kanske 6-12 månader sedan. De skulle återkomma när de bestämt exakt vilken åtgärd som behövde göras och då kan man boka tid för åtgärd. För min XC60 kom beslutet efter några månader och den har justerats. Men inget för min V40 D2. Frågade på verkstaden och de hade inte hört något gällande D2.
Vad er er erfarenhet?
Användarvisningsbild
av MartinS
#1379111
Jag fick en kallelse för en V40 MY16 D2 någon gång i höstas, lite osäker på vad som gjordes med den dock.
av Tompamannen
#1380129
Min D3-17 åtgärdade dom när jag hade inne den för ac-reparation för en vecka sen ungefär. Såg ut som att dom hade bytt nån slang mellan kylet och insuget. Har inte haft något problem med bilen gällande motorgång, tyckte den kändes lite piggare efter åtgärden, men det kanske är placebo.

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]