Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Valtio2020
#1376125
Hej !

Har en volvo V40 D2 2016.
Boka service lampan har nu tänts. Har bara kört ca 980 mil på 9 månader. Volvo verkstan tycker jag skall strunta i det. Det tror det är ett felmeddelande och att det felet finns även på nya bilar ibland.Verkstan har fyllt på med ca 2 -3 liter glykol totalt vid några tillfällen under vintern. Efter en del bytts ut efter återkallelsen av volvo.
Vid bytet tappades en mängd glykol enligt verkstsan. Kan det gjort någon påverkan ?
Min fråga: Ska jag göra som Volvo verkstan sa: och fortsätta köra tills 1år eller 3000 mil passerat
Eller göra oljebytet när dags för service eller när överskriden lampen börjar lysa.
Användarvisningsbild
av SebSE
#1376180
Är det en varningslampa eller bara ett meddelande om att boka service?=

Boka service är för att du ska komma ihåg servicen. Den kan du ignorera

Servicelampa (serve enging light) är nog något helt annat och då skulle jag åka in med den :D

Om volvoverkstan säger åt dig att vara lugn har du nog svaret där.


Eller det roliga svaret: NEJ NEJ NEJ. Kör inte en mil till! Ring genast assistans! :D
av Valtio2020
#1376214
Det är bara ett meddelande om att boka service som kommit upp nu.
Min oro är ifall jag kör i sommar. Då kommer säkert meddelandet ändrats till " tid för service överskriden". Tänk om det är fel på oljan och bilen skär ihop. Tror inte maskinskadeförsäkringen gäller. Volvo verkstan skiter väl ifall jag förlorar pengar. Det är de som gjort alla servicar på bilen. Enda felet jag haft på bilen tidigare var deras fel. Det tog flera besök när bilen var helt ny för att
få bort luft ur kylsystemet vid montering av elektrisk värmare.
Användarvisningsbild
av SebSE
#1376227
Valtio2020 skrev: fre 24 apr 2020, 19:20 Det är bara ett meddelande om att boka service som kommit upp nu.
Min oro är ifall jag kör i sommar. Då kommer säkert meddelandet ändrats till " tid för service överskriden". Tänk om det är fel på oljan och bilen skär ihop. Tror inte maskinskadeförsäkringen gäller. Volvo verkstan skiter väl ifall jag förlorar pengar. Det är de som gjort alla servicar på bilen. Enda felet jag haft på bilen tidigare var deras fel. Det tog flera besök när bilen var helt ny för att
få bort luft ur kylsystemet vid montering av elektrisk värmare.
Byt verkstad om du är så bitter :)
av Valtio2020
#1376300
Helt sant. Borde nu i Corona tider även byta till bilar som ägs av Europeisika länder. Svenska staten borde straffbeskatta produkter som ägs av kinesiska företag. Jag ser Kina helt ansvarig för Corona krisen.
Användarvisningsbild
av SebSE
#1376388
Valtio2020 skrev:Helt sant. Borde nu i Corona tider även byta till bilar som ägs av Europeisika länder. Svenska staten borde straffbeskatta produkter som ägs av kinesiska företag. Jag ser Kina helt ansvarig för Corona krisen.
Du känns så bitter.

Se till skaffa lite glädje i livet istället.

kram
av Valtio2020
#1376462
Jag har massa livsglädje och ett bra liv. Bitter på verkstan är jag inte mer jävligt förbannad över slarvig attityd. Har nu löst problemet. Ska privatleasa istället direkt från bilfirma. Då behöver jag inte bry mig hur servicar utförs. Valet blir en Audi eller VW. Jag gör då en god gärning och sponsrar europeisk bilmarknad. Jag är dock väldigt nöjd med bilen. Inte ett endaste fel på den. Har aldrig behövt använda garantin. Ha det bra på Volvo.
av frippe64
#1376463
Valtio2020 skrev: sön 26 apr 2020, 07:59 Har nu löst problemet. Ska privatleasa istället direkt från bilfirma. Då behöver jag inte bry mig hur servicar utförs. Valet blir en Audi eller VW.
Här har du uppenbarligen missförstått något.
Läs villkoren så du inte blir jävligt förbannad igen!
av Valtio2020
#1376471
Hej !
Jag kommer naturligtvis göra ett sevice avtal med leasing firman bilföretaget. Vet också att det kommer bli dyrt me alla tilägg t.ex vinterdäck värmare, och milintervallet. Det är även noga med sltage vid inlämmning

Det kommer ändå vara värt det.
Nu lägger jag ner här på forumet

Mvh
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]