Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1375715
MrChicken77 skrev:Tänkte köpa dessa till OVM ALLROUND BLACK 8X18 5/108 ET45 B67.1. passar de till volvo 40 2012? samt måste man ha en tpms sensor? eller kan man bara skita i det? eller kommer det komma fel meddelande varje GÅNG? :-/

Hallå! Fan va sjukt att gå in här och läsa om just TPMS sensor! Tänkte själv skriva en liknande fråga angående just det du skrev. Ska själv köpa nytt komplett set med däck och fälg fast i 19 tum och undrar samma sak. Måste man verkligen köpa dessa dyra TPMS sensorer? Har ju själv hört och läst att bilen kan varna om man inte har dessa installerade. Och har även hört att bilen ibland inte varnar och att det ibland räcker med att kalibrera hjulen innefrån bilen. När jag köpte 4 nya Nokian Hakkapeliitta 9 i vintras och låt en firma kränga över dom på mina original sommar fälgar som jag även åkte på. Så bytte inte jag någon TPMS sensor till vinterhjulen och bilen varnade inte något heller. Så även jag vill gärna veta om någon kunnig kan hjälpa oss båda gällande detta. Skulle verkligen uppskattas!
#1375748
MartinS skrev:V40 har inte tpms
Jo det tror jag att jag har! Vore konstigt om man kunde kalibrera däckbalans/däcktryck mm inifrån bilen om jag inte skulle ha det!
Tror att Volvo började använda det på dom flesta bilar from 2015 och framåt
https://www.volvocars.com/se/support/ma ... tem-status
#1375835
Alla mina V40 (MY-13 -15- 16 -18) har alla kalibrerat utan sensorer utan via ABS systemet (iTPMS) . Det betyder dock inte nödvändigtvis att alla V40 som byggts har samma system...bl-a gamla V70 fanns ju med båda beroende på årsmodell och marknad om jag inte minns helt fel.

/Thomas
#1375836
naposim skrev:
MartinS skrev:V40 har inte tpms
Jo det tror jag att jag har! Vore konstigt om man kunde kalibrera däckbalans/däcktryck mm inifrån bilen om jag inte skulle ha det!
Tror att Volvo började använda det på dom flesta bilar from 2015 och framåt
https://www.volvocars.com/se/support/ma ... tem-status
"Samtliga hjul gråa: systemet är inte tillgängligt för tillfället. Det kan vara nödvändigt att köra bilen i några minuter i en hastighet över 30 km/h innan systemet åter blir aktivt."

Undra vad det beror på. Nej du har inte sensorer i däcken. Går via abs-systemet den kontrollerar att alla däck rullar lika långt bara. Har du riktig TPMS så ser du hur många bar du har i varje däck.
#1375893
KalleJ skrev:
naposim skrev:
MartinS skrev:V40 har inte tpms
Jo det tror jag att jag har! Vore konstigt om man kunde kalibrera däckbalans/däcktryck mm inifrån bilen om jag inte skulle ha det!
Tror att Volvo började använda det på dom flesta bilar from 2015 och framåt
https://www.volvocars.com/se/support/ma ... tem-status
"Samtliga hjul gråa: systemet är inte tillgängligt för tillfället. Det kan vara nödvändigt att köra bilen i några minuter i en hastighet över 30 km/h innan systemet åter blir aktivt."

Undra vad det beror på. Nej du har inte sensorer i däcken. Går via abs-systemet den kontrollerar att alla däck rullar lika långt bara. Har du riktig TPMS så ser du hur många bar du har i varje däck.
aha ok! Thanks mannen för ditt svar!

Monterade in en CarPlay box i bilen. Känns[…]

Dörrlås V-fram

Jo, det var ett kabelbrott. Den klassiska grö[…]

Hej, jag letar efter en lämplig bil till fami[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]