Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av polkal
#1373156
Det är en 2017 års modell. Kontrollerar och kalibrerar varje gång det här meddelandet dyker upp. Ska lägga till att dessa däck är original som följde med bilen när jag köpte den som ny.
Hur kan man veta om det är separata givare eller inte? Syns det bara på ventilerna utifrån sett?
av Henkan
#1373197
Det sitter inga givare i min sambos V40 2016 och det fanns inga i min förra bil, en V40 2014. Det är den andra varianten av TPMS i dem, som känner av omkretsen på däcket.
Det borde alltså inte sitta några i din 2017 heller.
av Malmstroem
#1373258
Jag har en V40 -17. Det finns inga sensorer i däcken, utan TPMS arbetar med ABS-sensorerna.



Länken ovan ger lite guidning på hur du kalibrerar TPMS i bilar med gamla Sensus.
av martin991
#1379018
Jag har samma problem på min V40 D2 -16. I tid och otid kommer varningen på alla fyra däck... i 9 fall av 10 är trycket rätt i alla däck.
av Tompamannen
#1380126
TPMS använder sig av abs-givarna på 2017 års modell av V40. Jag får meddelande om lågt däcktryck när det är mycket slask på vägen. Är väl för lite slir för att antispin ska reglera men tillräckligt för att styrenheten ska uppfatta det som lågt däckstryck fram. Så det verkar vara väldigt känsligt.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1380137
Som sagt, det skall inte finnas givare i däcken och den varnar alltid för alla fyra däcken när något har lite mindre luft, eller något annat som påverkar ”rullet”.

Yttertemperaturen har stor inverkan hur mång[…]

Bältesvarnare

Det är en 850 från 96.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]