Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av polkal
#1372992
Hej,
Har ett problem med att bilen varnar för lågt däcktryck efter senaste däckbytet (i november). Nu när jag snart ska byta till sommardäck blir det aktuellt att reda ut detta.

När den börjar varna för lågt däcktryck så varnar den för alla fyra däcken på exakt samma gång. "Lågt däcktryck. Kontrollera, justera och kalibrera". Körstilen när detta händer har också den varit exakt likadan alla gånger. Kör ut på en motorväg, accelererar, blinkar och svänger ut i omkörningsfilen för omkörning och så varning. Jag börjar fundera på om det är en bugg i systemet...

Har dock märkt att höger framdäck tappar lite luft, kanske någon pyspunka i detta däck eller så är ventilen kass. Men skapar det verkligen en varning i alla fyra däcken? Visst kan det vara pyspunka i alla däcken men låter lite märkligt att det kommer på samma gång.
Däcken är hyfsat nya med 8-9 mm kvar på och har aldrig haft detta sedan senaste däckbytet. Bilen är en V40 2017. Kan det hänt något när dem bytte däcken på verkstaden?
Användarvisningsbild
av leiwi
#1373048
Har fälgarna givare för däcktryck?? Detta är ofta fel på vinterhjulen att dom saknas, Hur ser däckventilerna ut??

Skall se ut ungefär så här
OIPO8EGJPR4.jpg
Add description
OIPO8EGJPR4.jpg (9.94 KiB) Visad 5238 gånger
Användarvisningsbild
av Ted68
#1373077
På min förra V60 2017 så fick jag alltid med varning på alla fyra däcken samtidigt.
Känns ju som en bugg
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1373100
På min V60 MY17 är det inga sensorer, men det kanske är annorlunda på V40?
Har fått varning på alla 4 två gånger och på ett däck en gång under 3 års tid. Bara nolla och åka vidare, då lufttrycket var ok.
Användarvisningsbild
av leiwi
#1373107
Det finns två olika system för att övervaka däcktrycket på volvo
På 2013 som jag tror du har sitter givarna monterade i hjulen i form av ventiler ut som dom som på bilden ovan
På senare tid infördes ett system som arbetar med hjälp av ABS givarna och behöver inga givare i hjulen
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1373111
@leiwi: Det står ju att TS har en MY17...
Användarvisningsbild
av leiwi
#1373150
fjohan82 skrev:@leiwi: Det står ju att TS har en MY17...
Ja men det var ju "polkal " som hade problemet
Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]

Givare i kylaren hoppar ur

FD157206-43B1-4472-AD81-D6770C3D768F.jpeg Hej! 9[…]