Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bsba
#1364934
Är det någon som vet var man kan hitta modellvarianter och utrustningslistor?
Funderar på en beg. V40, men osäker på vad de olika tillbehören är och vad man ska sikta in sig på.
Vilka årsmodeller är bäst? Har man ändrat modellen ? osv.
Just nu verkar det vara gott om 2017 T2 med businespaket, men oklart om de olika skiljer sig åt, eller om allt ingår i business?
Har i vilket fall tänkt bensin och manuell med inte allt för många mil
Om jag fattat rätt så går det lätt att optimera T2 till mer hästar om behovet finns?
Finns det några speciella problem med bilarna som man bör se upp med?
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1364936
bsba skrev: sön 16 feb 2020, 16:38 Är det någon som vet var man kan hitta modellvarianter och utrustningslistor?
Funderar på en beg. V40, men osäker på vad de olika tillbehören är och vad man ska sikta in sig på.
Vilka årsmodeller är bäst? Har man ändrat modellen ? osv.
Just nu verkar det vara gott om 2017 T2 med businespaket, men oklart om de olika skiljer sig åt, eller om allt ingår i business?
Har i vilket fall tänkt bensin och manuell med inte allt för många mil
Om jag fattat rätt så går det lätt att optimera T2 till mer hästar om behovet finns?
Finns det några speciella problem med bilarna som man bör se upp med?
Denna sidan visar lite om utrustning, paket etc.: https://www.bilia.se/siteassets/prislis ... _bilia.pdf
Jag skulle rekommendera Momentum eller högre nivå, då man får med bl.a. LED-strålkastare.

När det gäller optimering av motorn så har BSR olika nivåer, med ett större ingrepp kan bilen få över 400 hk :-)
https://sv.bsr.se/trimsatser/Volvo/2017/V40-II/T2
Användarvisningsbild
av SebSE
#1364957
https://www.car.info/

Volvos paket säger ju ingenting om utrustningsnivå. Då alla delar kan konfigureras separat
Bättre då kolla på just car.info som hade med allt på min bil (utom uppvärmd vindruta).

Min bil är exv fullutrustad vad gäller teknik men har inte så mycket "bling". Så går man på paketen så är den inte så märkvärdig. men tekniskt så är den fullutrustad.

Något att tänka på i mängden med alla snikutrustade leasingbilar som finns ute begade.

Och ja jag vet att här är folk mer besatta av lite "bling" än vettiga funktioner som adaptive cruise och backkamera.
av bsba
#1365122
Tack för tipsen!
Kom gärna med fler.

Några frågor som jag funderar på:
Är bränslevärmarna som vissa verkar ha bra?
Finns det flera varianter på ljudanläggning?
Flera varianter på AC?
Har Bilprovningen några synpunkter på BSR trimning mm? Eller måste man ta bort den varje år?
Volvo on call vad kan man göra med det?
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1365127
bsba skrev: mån 17 feb 2020, 21:32 Tack för tipsen!
Kom gärna med fler.

Några frågor som jag funderar på:
Är bränslevärmarna som vissa verkar ha bra?
Finns det flera varianter på ljudanläggning?
Flera varianter på AC?
Har Bilprovningen några synpunkter på BSR trimning mm? Eller måste man ta bort den varje år?
Volvo on call vad kan man göra med det?
Värmare: Ja, men kom ihåg att stödladda batteriet. Dessa äter batteri över tid.
Ljud: Ja.
AC: Nej.
Besiktning: Oftast nej.
VOC: Starta värmare, starta motor (kräver automatlåda och VEA-motor), se bilens status och få olika varningar, skicka adress till bilens navigator, få körjournal på vad man har kört de senaste 100 dagarna mm.
Användarvisningsbild
av Cotag
#1365137
bsba skrev: sön 16 feb 2020, 16:38
Finns det några speciella problem med bilarna som man bör se upp med?
Lyssna och läs om balansaxlar.
av bsba
#1365687
Det där med balansaxlar lät ju inte så kul.....
Sökte lite här på forumet
Användarvisningsbild
av SebSE
#1391280
Danne485 skrev:Kollat lite på V40 T3 med r-design. Hur vet man hur dem är utrustade? Samt finns det några svagheter likt T2an?
Varierar väldigt mycket. Vad man ska tänka på är att det är många leasingbilar som är tillbakalämnade som ni överflödar alla bilhallar (Det är tydligen kaos då det inte finns så stor marknad att exportera och över hälften av alla begagnade leasingobjekt tidigare lämnade landet)

Detta gör att det är svårt att generalisera över utrustning. Leasingbilar tycker jag generellt bara innehåller "paketen" och inga extra tillval då dessa breukar vara rätt dyra på månadsavgiften.

Som sagt ovan. Enklast är att kolla regnummer på car.info då den sidan innehåller allt du behöver.

Och är regnummer dolt så skulle jag tro att personen döljer något :-D

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https:/[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]