Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lidas11
#1362542
Hej. Köpte en begagnad v40 d2 13 i helgen. Idag när det regnade och jag körde torkarna på högsta eller näst högsta så saktade de ner efter ett tag. Någon som vet om det är något fel eller är det någon funktion?
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1362564
Regnsensor... :-)
Ladda ner appen Volvo Manual till din mobil.
Där kan du sedan välja just din bil, så har du instruktionsboken på fickan.
av lidas11
#1362576
Tack men jag har kinetic så antar att det inte är det!? Hade en v60 med summum som hade automatisk med regnsensor och den knappen finns inte här. Menar du att den har regnsensor som standard som reglerar de fasta hacken?
av lidas11
#1362633
Något knas är det. Står inget om någon regnsensor i instruktionsboken :( Försökte ladda upp en film här men fungerade ej.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1362646
lidas11 skrev: tis 04 feb 2020, 17:42 Något knas är det. Står inget om någon regnsensor i instruktionsboken :( Försökte ladda upp en film här men fungerade ej.
Ser spaken ut såhär: http://www.bildelsbasen.se/122-W1912125.html ?
Då tänker jag mig att man reglerar hastigheten med hjulet på spaken, men jag är osäker på hur funktionen fungerar utan regnsensorn, om man kan få den att sänka antalet svep på de fasta lägena med hjulet på spaken. Eller om detta enbart är för intervall-svepen?
Med regnsensor ser spaken ut såhär: http://www.bildelsbasen.se/135-W2213171.html
av UnleashFusion
#1362655
Jag tror den påverkar beroende vilken "nivå" man ställt in: Då jag har regnsensorn(men använder den väldigt sällan): ur min V70 instruktion står det "Tumhjul känslighet/frekvens"

Får prova nästa gång jag använder bilen så får jag prova ifall det påverkar hastigheten ifall man reglerar tumhjulet på själva spaken bredvid regnsensor-knappen.
av lidas11
#1362685
fjohan82 skrev: tis 04 feb 2020, 18:34
lidas11 skrev: tis 04 feb 2020, 17:42 Något knas är det. Står inget om någon regnsensor i instruktionsboken :( Försökte ladda upp en film här men fungerade ej.
Ser spaken ut såhär: http://www.bildelsbasen.se/122-W1912125.html ?
Då tänker jag mig att man reglerar hastigheten med hjulet på spaken, men jag är osäker på hur funktionen fungerar utan regnsensorn, om man kan få den att sänka antalet svep på de fasta lägena med hjulet på spaken. Eller om detta enbart är för intervall-svepen?
Med regnsensor ser spaken ut såhär: http://www.bildelsbasen.se/135-W2213171.html
Det är den första. (Hade den andra på en v60 så har bra koll på hur de fungerar) Jag är även säker på att hjulet endast styr intervallsvepen och om man har regnsensor med automatik inkopplad styr den känsligheten.

Tror bara motorn har blivit lite sämre. Får hoppas på ösregn så jag kan prova med lägre friktion :)
av lidas11
#1362686
UnleashFusion skrev: tis 04 feb 2020, 19:44 Jag tror den påverkar beroende vilken "nivå" man ställt in: Då jag har regnsensorn(men använder den väldigt sällan): ur min V70 instruktion står det "Tumhjul känslighet/frekvens"

Får prova nästa gång jag använder bilen så får jag prova ifall det påverkar hastigheten ifall man reglerar tumhjulet på själva spaken bredvid regnsensor-knappen.
Precis, känslighet om du har auto på och frekvens på första hacket annars.
Användarvisningsbild
av Magnus-B
#1365086
Det var inte så att dem saktade ner sig när du stannade vid rödljus eller så?
Vill minnas att nån tidigare volvo gjort så för att inte svepa på full fart när man står still.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av Petterlundstrom
#1365167
Har upplevt samma på två V70 i rad. Först min 2009:a och nu min 2016. Precis som du beskriver. Även om man har torkarna på ett "fast" läge och inte automatik så saktar de ner efter ett tag. Som att det blir för mkt friktion mot rutan.

Volvo V70 -16 Classic D4 AWD Momentum

Intressant video på hur bilarna byggs i fabr[…]

Hej på er Hjälper barnbarnet med hans E[…]

Eftermontera bluetooth v70 2012

Tjena. Man kan använda begagnade prylar helt […]

Det är inte så att det räcker med[…]