- sön 05 apr 2020, 20:47
#1373277
Mycket intressant ämne; skulle vilja addera en tror jag ytterligare intresset aspekt här!
-Vissa motorer är sk freewheeling (tror jag det kallas), som t ex min 20 år gamla ToyotaV6spis.
Det innebär att om kamremmen går av så slår inte kolvarna i ventilerna. Bärgning och kamremsbyte blir de enda konsekvenserna. (Själv har jag har iofs hittills bytt i föreskriven tid, men samma tid är angiven om man kör i torra/heta klimat eller Nordiska).
Men många moderna(?) motorer är ”interfering”, dvs motsatsen till freewheeling, med dyra konsekvenser (dyr renovering eller kanske utbytesmotor), om kamremmen går av eller blir felaktig amatörbytt.
För en inte så gammal bil är det för mig en självklarhet att följa serviceinstruktionerna, och de flesta av oss här kanske har nyare bilar, vad vet jag…
...men för den som har en äldre bil kan det kännas tufft att betala t ex 12 tkr för kamremsbytet när bilen knappt är värd ens det på marknaden, men man kanske behöver vända på slantarna och är beroende av bilen.
I det läget skulle det nog kännas bra att att veta om resultatet av ett uppskjutet byte kan resultera i skrotning, eller bara bärgning + kamremsbyte.
Därför undrar jag vilka Volvomotorer (typ från 20 år tillbaka tills nu) som är interfering resp freewheeling, eller var man kan hitta den informationen?