Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nozen
#1360223
Tjena!
Vilket intervall ska kamremmen bytas på 2013 d3?
Har hört 15 000, 18 000 och 24 000 men någon som vet säkert?
av Solomon
#1360250
Syrans V40 -14 D3 ska bytas vid 10 år el 24000 mil men jag vågar inte vänta till 24000 mil . du kan fråga till Volvo!
av Nordwheels
#1360295
Tjena. D3 finns i två olika utföranden, den ena är den 5 cyl 2.0l motorn (D5204T6) som finns i årsmodeller a 2013-2015. Sedan finns D3 VEA som är byggd på D4204Tx.

Den 5 cylindriga har ett bytesintervall på 18.000 mil. VEA hade ett bytesintervall på 24.000 mil men detta sänktes i preventivt syfte för att förebygga kamremshaveri, till 15.000 mil.

Mitt förslag till dig är att kolla upp motorkoden och sedan agera efter vad denna har för intervall. Med största sannolikhet sitter det en 5-cylindrig i din maskin så då gäller 18.000 mils intervall :-)
av Nozen
#1360409
Okej tack för svaret! Ringde Volvo idag och frågade, 18 tusen är det👍🏼
Användarvisningsbild
av Doyodaaa
#1373277
Mycket intressant ämne; skulle vilja addera en tror jag ytterligare intresset aspekt här!


-Vissa motorer är sk freewheeling (tror jag det kallas), som t ex min 20 år gamla ToyotaV6spis.

Det innebär att om kamremmen går av så slår inte kolvarna i ventilerna. Bärgning och kamremsbyte blir de enda konsekvenserna. (Själv har jag har iofs hittills bytt i föreskriven tid, men samma tid är angiven om man kör i torra/heta klimat eller Nordiska).

Men många moderna(?) motorer är ”interfering”, dvs motsatsen till freewheeling, med dyra konsekvenser (dyr renovering eller kanske utbytesmotor), om kamremmen går av eller blir felaktig amatörbytt.

För en inte så gammal bil är det för mig en självklarhet att följa serviceinstruktionerna, och de flesta av oss här kanske har nyare bilar, vad vet jag…

...men för den som har en äldre bil kan det kännas tufft att betala t ex 12 tkr för kamremsbytet när bilen knappt är värd ens det på marknaden, men man kanske behöver vända på slantarna och är beroende av bilen.

I det läget skulle det nog kännas bra att att veta om resultatet av ett uppskjutet byte kan resultera i skrotning, eller bara bärgning + kamremsbyte.

Därför undrar jag vilka Volvomotorer (typ från 20 år tillbaka tills nu) som är interfering resp freewheeling, eller var man kan hitta den informationen?
Användarvisningsbild
av frasse4
#1373278
I princip alla motorer med 4-ventilteknik (läs alla motorer idag) är av interfering typ eftersom ventilerna sitter med vinkel mot kolven, dvs de klarar inte bruten kamrem. Generellt kan man säga att alla rödblockare i 240/740/940 är non-interfering och alla efter det är interfering. Men det finns undantag även på rödblockare, 16-valve såklart samt B230K och även de inte så vanliga B200E klarar inte kamremsbrott.
Vi som beställt nya XC60

Trevligt :-) 2024_001.png När best&[…]

Är det inte bara en sprucken slang? Ta bort b[…]

Den ser ganska enkel ut vad gäller att komma […]

Någon temperaturskillnad när den inte v[…]