Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1358540
Hejsan!

Vi spekulerar att köpa en liten och nätt pendlarbil och frun har fattat tycker för en V40 CC.
Det som förbryllar mig mest är om den är tyst nog för att åka i. I annonsen står det att det är 16tums fälgar men jag tycker dom ser större ut. Självfallet är det ju lättast att testa och se men tänkte höra med er först om någon har synpunkter eller andra tips rent i allmänhet. Jag länkar annonsen nedan.


http://bilmånsson.se/BNR249



Skickat från min iPhone med Tapatalk
#1358586
Trevlig bil, ack så dyr begagnad.
Det där med hur tyst den är att åka i är ju beroende på vad man jämför med. Jag tyckte aldrig vår var "tyst" med varken odubbde 16", sommar 17" eller 19" som vi hade.
Dock är det inget outhärdligt som i endel bilar och övrig komfort gillade vi.
Men i denna bilklass är det ju sällan man hittar tysta bilar, de har andra kvaliteer.
#1358648
Vi har en v40 CC D3 -17 som andrabil, förstabilen är en XC90 D5 -17.

Jag uppfattar V40 som tyst. Jag tycker inte det är någon större skillnad i framsätet mot XC90. Jag har kört resor på 100 mil med V40:n när jag varit ensam och inte behövt utrymmet i XC90:n. Det går förvånansvärt bra. D3 är helt OK som motor i den bilen. Ingen raket, men tillräckligt stark för avslappnad körning. Det finns utan tvivel tystare bilar, men för storleksklassen är den OK. Det är 16" både på sommar och odubbade vinterdäck på vår.

Fälgarna på bilen i länken är 16 tum. Hjulhusen är relativt små på V40, så även relativt små hjul ser OK ut.
#1358673
Jag har haft en V40CC D2 MY16 som pendalarbil. Funkade fint och det var ok ljudnivå i bilen, men det är väldigt beroende på däcken. Helst skall du inte ha större fälgar än 16" och inte bredare däck än 205. Sen spelar naturligtvis märke och modell in en hel del.
#1358682
MartinS skrev:Jag har haft en V40CC D2 MY16 som pendalarbil. Funkade fint och det var ok ljudnivå i bilen, men det är väldigt beroende på däcken. Helst skall du inte ha större fälgar än 16" och inte bredare däck än 205. Sen spelar naturligtvis märke och modell in en hel del.

Jag läste att Continentaldäck skulle man undvika. Ska testa i eftermiddag.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
#1358683
Malmstroem skrev:Vi har en v40 CC D3 -17 som andrabil, förstabilen är en XC90 D5 -17.

Jag uppfattar V40 som tyst. Jag tycker inte det är någon större skillnad i framsätet mot XC90. Jag har kört resor på 100 mil med V40:n när jag varit ensam och inte behövt utrymmet i XC90:n. Det går förvånansvärt bra. D3 är helt OK som motor i den bilen. Ingen raket, men tillräckligt stark för avslappnad körning. Det finns utan tvivel tystare bilar, men för storleksklassen är den OK. Det är 16" både på sommar och odubbade vinterdäck på vår.

Fälgarna på bilen i länken är 16 tum. Hjulhusen är relativt små på V40, så även relativt små hjul ser OK ut.
Tack för svar. Jag föredrar komfort framför att de ska se ”snyggt” ut. Så jag tänkte inte skaffa mig större än 16.
Vad bra! Vi ska testa den i eftermiddag så ser vi hur den känns. 150 hästar kommer nog röra på sig tillräckligt för oss.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
#1358687
Andigo skrev:
MartinS skrev:Jag har haft en V40CC D2 MY16 som pendalarbil. Funkade fint och det var ok ljudnivå i bilen, men det är väldigt beroende på däcken. Helst skall du inte ha större fälgar än 16" och inte bredare däck än 205. Sen spelar naturligtvis märke och modell in en hel del.

Jag läste att Continentaldäck skulle man undvika. Ska testa i eftermiddag.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jag hade continental på både sommar och vinterdäck och var mycket nöjd med dom. Först hade jag Nokian vinterdäck men fick dom utbytta, dom väsnades väldigt mycket.
#1358713
MartinS skrev:
Andigo skrev:
MartinS skrev:Jag har haft en V40CC D2 MY16 som pendalarbil. Funkade fint och det var ok ljudnivå i bilen, men det är väldigt beroende på däcken. Helst skall du inte ha större fälgar än 16" och inte bredare däck än 205. Sen spelar naturligtvis märke och modell in en hel del.

Jag läste att Continentaldäck skulle man undvika. Ska testa i eftermiddag.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jag hade continental på både sommar och vinterdäck och var mycket nöjd med dom. Först hade jag Nokian vinterdäck men fick dom utbytta, dom väsnades väldigt mycket.

Ja då stämde inte de heller. Vi får helt enkelt kolla och se nu i eftermiddag.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
#1358760
Jag hoppas du blir nöjd.

Jag är förvånansvärt nöjd med vår V40. Jag trodde att vi skulle köra mindre än 1000 mil om året med den när den köptes i maj 2019. Den har redan gått mer än 1200 mil, och jag väljer oftast den när jag kör ensam. Den är mindre och smidigare än XC90, och jag sitter bra i stolarna. Naturligtvis är XC90 en trevligare bil, men ibland är den lite stor. Däremot skulle jag inte gärna sitta bakom mig själv i V40:n. :-)

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.

Precis. Finns en story om att pressen stod på[…]

Embrace the freedom of casual encounters on the be[…]