Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av wankel89
#1357293
Hej,är ute efter en snålare bil en min nuvarande v60 D4-13 med automat.
Sneglat lite på V40 D2 årsmodell 17-18 men hur är motorerna i dessa?
Är det en vea motor i dessa?
Efter optimering får man ca 190 hk så borde bli bra fart i en liten v40👍
Vad är en ”ärlig” förbrukning på dessa?
Fins dom med automatlåda eller måste man gå upp i modell för det alternativet.

Mvh Hans
av Lockis
#1357298
wankel89 skrev:Hej,är ute efter en snålare bil en min nuvarande v60 D4-13 med automat.
Sneglat lite på V40 D2 årsmodell 17-18 men hur är motorerna i dessa?
Är det en vea motor i dessa?
Efter optimering får man ca 190 hk så borde bli bra fart i en liten v40👍
Vad är en ”ärlig” förbrukning på dessa?
Fins dom med automatlåda eller måste man gå upp i modell för det alternativet.

Mvh Hans
"Vill ha snålare bil"
Också ska du köpa en motor med mindre prestanda för att optimera upp den? Då kan du lika gärna behålla din D4a :laugh:
av Insjö78
#1357305
wankel89 skrev: mån 06 jan 2020, 10:26 Hej,är ute efter en snålare bil en min nuvarande v60 D4-13 med automat.
Sneglat lite på V40 D2 årsmodell 17-18 men hur är motorerna i dessa?
Är det en vea motor i dessa?
Efter optimering får man ca 190 hk så borde bli bra fart i en liten v40👍
Vad är en ”ärlig” förbrukning på dessa?
Fins dom med automatlåda eller måste man gå upp i modell för det alternativet.

Mvh Hans
Jag har haft en 2016 automat d2, fantastisk bil gick billigt som bara den! Ungefär 5000 mil utan några problem med bil på verkstad. Angående förbrukningen bränsle har jag inga siffror på, men hänger inte riktigt med om vad du är ute efter? Du vill ju optimera upp bilen till 190 hästar? Är något på 120 original har jag för mig?. Lär ju inte bli snålare än din d4 som du har nu gissar jag utan att vara duktig på motorer för fem öre... ;-)
av wankel89
#1357313
Hej,har ju ”gamla”5cyl i min v60 och vist på landsväg så går den ner mot 0,5 men blandad sällan under 0,65.
Optimeringen i sig ökar förbrukningen ytterst lite om man inte kör som man stulet bilen men man har lite ”extra” när man behöver i bland.
Är det VEA maskiner i V40 D2?

Mvh Hans
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1357372
wankel89 skrev: mån 06 jan 2020, 11:29 Hej,har ju ”gamla”5cyl i min v60 och vist på landsväg så går den ner mot 0,5 men blandad sällan under 0,65.
Optimeringen i sig ökar förbrukningen ytterst lite om man inte kör som man stulet bilen men man har lite ”extra” när man behöver i bland.
Är det VEA maskiner i V40 D2?

Mvh Hans
Ja det är en 120 hk VEA-motor i de senare modellerna, med automat och manuell.
Finns både som "vanlig" V40, med R-design alt. Inscription samt som CC-modell....
Titta efter en med LED-strålkastare så får du bättre ljus.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1357398
Att byta till en nyare bil som drar mindre för att spara pengar går nästan inte om man inte ser bort helt från värdeminskning...
av wankel89
#1357455
Nja ekonomiskt går det inte att räkna hem en ny bil men när barnen sällan åker med längre så passar en mindre bil bättre.
VEA motorn är ju tyvärr ökänd för diverse problem.
Vinande balansaxlar får man hålla kolla på och anledningen till optimering är att man programmerar bort egr så slipper man det ökända problemet föra altid och motorn mår bra mycket bättre.
Får ut o provköra ett ex 👍
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
#1357601
Tror du kan dubbelkolla om det ens finns balansaxel på D2.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1357779
Jag har haft en V40 D2 MY16 (VEA) och det var en del barnsjukdomar på den, men över lag en bra motor. Saknar balansaxlar så det behöver man inte oroa sig för. Den drog dock inte mindre bränsle än min nuvarande V60 D4 (5-cyl 2L). Båda hade manuella lådor.
av wankel89
#1358517
Blev en 2018 D2 med automatlåda 👍går helt ok med ”bara” 120 hk men kommer nog få en vitamin optimering främst för att bli av med egr klabbet.
Startspärr Rattlås XC70

Halloj. Håller på att bli tokig.. Har[…]

Att det finns lite olja rester i slangar är n[…]

Lövets Tesla M3 LR AWD

Fortfarande nöjd såhär 1 1/2 &ari[…]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m&[…]