Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1354167
Undrar om det finns någon kunnig Volvo system tekniker eller VIDA användare här som vet ifall man kan programmera om hastighetsmätaren (mitten stora center) på en R-Design Adaptive/Digital Crystal Drivers's Display från MPG till KM/H?

Har en MY2014 och de enda man kan göra är att ställa om trip och km mätaren samt förbrukning från MPG till Liter/Km. Samt att man kan ändra lilla displayen till höger att visa Km/h. Men har inte hittat något sätt att ändra på den stora mitten mästaren till Europeisk KM/H.

ÄNDRINGEN ÄR NU GJORD. SE LÄNGRE NER I DEN HÄR TRÅDEN FÖR RESULTAT
Senast redigerad av 1 kiddanUK, redigerad totalt 0 gånger.
#1354169
kiddanUK skrev:Undrar om det finns någon kunnig Volvo system tekniker eller VIDA användare här som vet ifall man kan programmera om hastighetsmätaren (mitten stora center) på en R-Design Adaptive/Digital Crystal Drivers's Display från MPG till KM/H?

Har en MY2014 och de enda man kan göra är att ställa om trip och km mätaren samt förbrukning från MPG till Liter/Km. Samt att man kan ändra lilla displayen till höger att visa Km/h. Men har inte hittat något sätt att ändra på den stora mitten mästaren till Europeisk KM/H.
Gör man inte det på samma ställe man byter tema? Mao genom menyn som nås via blinkers spaken?
#1354223
Lockis skrev: mån 16 dec 2019, 17:32
kiddanUK skrev:Undrar om det finns någon kunnig Volvo system tekniker eller VIDA användare här som vet ifall man kan programmera om hastighetsmätaren (mitten stora center) på en R-Design Adaptive/Digital Crystal Drivers's Display från MPG till KM/H?

Har en MY2014 och de enda man kan göra är att ställa om trip och km mätaren samt förbrukning från MPG till Liter/Km. Samt att man kan ändra lilla displayen till höger att visa Km/h. Men har inte hittat något sätt att ändra på den stora mitten mästaren till Europeisk KM/H.
Gör man inte det på samma ställe man byter tema? Mao genom menyn som nås via blinkers spaken?
Jag skulle ställa om min till mph när jag var i UK i somras, men det framkom att det inte gick.
Däremot gick det att ställa om precis allt annat till UK-standard.
De nyare SPA och CMA-bilarna kan däremot få mph och tvärt om med enkel inställning.
Om det går att få till med VIDA har jag däremot ingen aning om, men kan tycka att det borde gå...
#1365634
NU ÄR DET GJORT! SÅ HÄR BLEV DET
De krävdes att ladda om, ändra hela mjukvaran/firmware i bilen för att kunna ladda den patch som ändrar själva hastighetsmätaren. Bilen hade en US/UK version och det krävdes att man ändrade till EU versionen. Displayen i mitten visar nu KM/H.

KM/H är nu bilens default setting, det går inte att ändra tillbaka till MPH genom en enkel ändring i bilens inställningar. Det är KM/H som gäller. DVS att ladda om mjukvaran rekommenderas inte till dem som bara reser till exempelvis UK under en kortare period. Då får man göra den lilla enkla valet i menyn med funktionen som visar MPH nere i högra hörnet ovanför klockan. Jag gör den här stora ändringen för att jag ska bo kvar i Sverige och EU.

EU Software och Patch för själva hastighetsmätaren kostade 2000 SEK + 200 SEK.
Arbetskostnad är beroende på dem som utför arbetet i VIDA. I mitt fall så gjorde en auktoriserad Volvo verkstad omprogrameringen. Vi använde oss av en OEM, den riktiga programvaran från Volvo.

Länk till bild på display
https://www.flickr.com/gp/53330452@N07/5xp2xL
#1403311
Dojjis skrev: tor 10 sep 2020, 16:09 Har exakt samma dilemma med min XC60 MY2015. Volvo säger man måste byta hårdvara. Kan du skicka nummer till verkstaden du gjorde det på och kanske namnet på mekanikern så kanske han kan lösa det även för mig? Kan skicka PM

Kan de specificera vilken hårdvara de syftar på? De borde ju vara lite mer konkreta med sitt svar. Är det även någon skillnad mellan en XC60 MY15 vs en V40 MY14? (Kan ju finnas en liten risk för det). Ring och fråga igen, be dem vara mer specifika.
Firman som hjälpte mig heter Autonoma och finns i Åkersberga norr om Stockholm. 08-540 206 04
Berätta gärna vad du kommer fram till.

Som i rubriken, någon som fått P3.0.3 […]

Nytt avgasrör B234F

745-an har rullat uppskattningsvis drygt 50000 mil[…]

Torkarblad till strålkastarna verkar ha utg&[…]

Motortvätt, vad tänka på?

Vill slänga in en varning, en ballast till […]