Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1350895
Hade in min V40 2015 på verkstad för service igår. När jag bokade service sade de att det var länge sedan bromsvätskan byttes så det var dags nu, vilket jag tyckte lät rimligt och beställde byte av bromsvätska.

Hämtade ut bilen igår eftermiddag och betalade glatt för jobbet med byte av bromsvätska. När jag kom hem gick jag igenom protokollet och noterade att i serviceprotokollet hade en notering gjorts om att "går ej att lufta bakre bromsok, nipplar fastrostade"

jag reagerade på det för ngn stans låter det inte som att man då kunnat byta bromsvätska komplett i hela systemet, eller vad säger ni?
Är det OK att byta bromsvätska utan att kunna lufta alla bromsok?
#1350898
I princip har du rätt. Sen skulle man kanske sköja ur ett bakre ok om man trycker tillbaka kolvarna helt, pumpar ut dem så långt man vågar (utan belägg) och repeterar ett par gånger. Vet dock inte om oljevolymen inne i cylindrarna räcker för att spola igenom rörsystemet hela vägen bort till huvudcylindern men det finns en viss chans :-)
Risken finns att verkstan har struntat helt i de bakre oken.. Du får väl fråga
#1350964
Absolut så hade jag för avsikt att snacka med dem, men det är inte helt lätt att få tag på PSTn på verkstan, men nu har jag snackat med honom.
Som du sade så hade han bytt så mkt vätska som var möjligt utan att få loss nipplarna, han hade gjort bedömingen att han inte våga sig på att försöka få loss nipplarna för att slippa byta ev trasiga bromsok. Hans erfarenhet var att det endast brukar vara värme som kan få dem att släppa, och då riskerar man kokande bromsvätska med följdfel, så hans bedömning känns rimlig.

Så, nej det är inte bytt i bakre oken, PSTns bedömning var att det inte var ngn fara, så det får jag väl lite på.
#1351586
Intressant att dom säljer in det som att det viktigt, men sedan när det inte går, då är det inte så viktigt längre...
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]