Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fjohan82
#1350212
TigerDejan skrev: sön 24 nov 2019, 14:23 Precis det jag menar ju, originalservice, då borde ju Alla få upp att samma saker ska göras.
Hur vet jag vem jag ska gå till och tro på nu da!?

Fick en offert där jag köpte bilen vad som ska göras, bifogar
2F3065B0-86FF-4D02-BCE6-8DBFD98C1021.png
Det vanliga luftfiltret i motorn ska väl bytas på Underhållsservicen?
Här tolkar jag det som att man bara har tagit med kupéfiltret...
Användarvisningsbild
av Cotag
#1350248
Eftersom sin bil rullat mer än halva serviceintervallet sen senaste service stämmer det att den ska ha en Basservice, hade den rullat mindre än 1500 mil hade det räckt med Anpassad Basservice (max varannan service).
Såhär har jag gjort: Inspekterat vindrutan framför/bakom city-kameran och konstaterat att det var rent, hällt på spolarvätska och bytt kupefilter själv. Informerat PST om detta och fått en Anpassad Basservice med nämnda punkter borttagna för ca 2600 SEK. En medelväg helt enkelt för att få en volvostämpel i serviceboken och eventuellt bra mjukvaruuppdateringar i "service 2,0"

Bromsvätskebyte brukar väl vara varannan service/år? Bra att en verkstad faktiskt redovisade att det rekommenderas att göras, annars brukar det vara ett stressande samtal från en PST som har bilen på lyften och vill ha snabbt besked på om det ska göras eller inte, inte sällan till hittepåöverpriser iheller om man ska tro alla inlägg i forumet om detta.

Om det är dags att byta bränslefilter och luftfilter beror väl antagligen på om du klarar dig med 6000 mil till nästa service.

Ett tips kan också vara att titta till bromsbeläggen innan service, anses dom av verkstan inte räcka till nästa service så får du antagligen ett samtal om detta när bilen är på lyften. Just bromsbyte är det många som gör själv på forumet alt. lämnar till en mindre verkstad med mer plånboksvänlig prissättning.
av frippe64
#1350255
Lockis skrev: sön 24 nov 2019, 13:01 Jag tor det är 6000 mil eller 2 år på dem sakerna.

Problemet blir ju annars om du kör till 7000 mil innan nästa service. Även stiften ska bytas efter 6000 mil vill jag minnas.

Annars kommer du behöva serva igen vid 6000 mil och den kostnaden kommer garanterat bli högre än om du gör allt nu.
Stiften?
av Lockis
#1350263
frippe64 skrev: sön 24 nov 2019, 17:38
Lockis skrev: sön 24 nov 2019, 13:01 Jag tor det är 6000 mil eller 2 år på dem sakerna.

Problemet blir ju annars om du kör till 7000 mil innan nästa service. Även stiften ska bytas efter 6000 mil vill jag minnas.

Annars kommer du behöva serva igen vid 6000 mil och den kostnaden kommer garanterat bli högre än om du gör allt nu.
Stiften?
Tändstift
av frippe64
#1350274
Lockis skrev: sön 24 nov 2019, 17:56
frippe64 skrev: sön 24 nov 2019, 17:38
Lockis skrev: sön 24 nov 2019, 13:01 Jag tor det är 6000 mil eller 2 år på dem sakerna.

Problemet blir ju annars om du kör till 7000 mil innan nästa service. Även stiften ska bytas efter 6000 mil vill jag minnas.

Annars kommer du behöva serva igen vid 6000 mil och den kostnaden kommer garanterat bli högre än om du gör allt nu.
Stiften?
Tändstift
På en D2?
av Lockis
#1350281
frippe64 skrev: sön 24 nov 2019, 18:18
Lockis skrev: sön 24 nov 2019, 17:56
frippe64 skrev: sön 24 nov 2019, 17:38

Stiften?
Tändstift
På en D2?
Jag förstår inte frågan.
av TigerDejan
#1350311
BildAtt man ska göra service varje år är också helt sjukt egentligen, med tanke på d hutlösa priserna, men det är en annan diskussion.

Så, service 1 och 2 ska båda vara bas service med andra ord ? Och service 3 ska vara någon lite större eller ?
Varannan ang bromsvätska borde isf vara nu, iom detta är den andra servicen och det andra året, men endast en firma som nämnde detta.

Pust! Att d ska va så krånglig med service
Uppskattar all er hjälp o feedback då detta inte riktigt är mitt område.
Har liksom inga problem med att betala vad som ska göras, om alla jävlar bara hade varit eniga.

Vad gäller er diskussion ang tändstift så har inte dieselbilar tändstift, så det kan vi släppa. :)
Användarvisningsbild
av Cotag
#1350332
Ja båda "ska" vara Basservice eftersom du kört mer än 1500 mil sen senaste service.
6000 mil-servicen är större eftersom bränsle och luftfilter ska bytas då. Om dessa filter bör bytas denna service eller nästa bestäms av om du tänker köra köra bilen mer eller mindre än 6000 mil innan nästa service.
Ang. bromsvätska så står det på car.info (kolla gärna med ditt eget reg.nr) att den rekommenderas bytas varje år, har inte sett någon sådan info tidigare så det kan vara fel. Hur som helst tycker jag själv att det är direkt overkill att byta oftare än vartannat/tredje år eller så.

/Med reservation för felskrift.
V40D2.JPG
V40D2.JPG (81.07 KiB) Visad 858 gånger
av TigerDejan
#1350467
Tusen tack för all hjälp allihopa.
Bokade en bas service, så tar jag luftfilter och bränslefilter till våren.
Kört extremt mycket nu, kommer inte köra såhär framöver.

Längesedan man skrev här... Plockade ut[…]

Stigande tomgång.

Min tomgång stiger vart efter motorn blir va[…]

Det är heller inte alltför ovanligt att […]

Har du certifikat så vet jag att Volmat s&au[…]