Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ErikV402015
#1346432
Bytte olja i automatväxellådan (D3 5-cylindar) med mycket gott resultat. Efter bytet fick jag silkeslena och framförallt snabba växlingar. Det blev så mycket bättre respons nu när lådan växlar ner direkt och snabbt vid omkörning m.m. Känns som bilen fått mer hästar bara för hur rapp växlingarna blev .
Bilen har gått 12500 mil (Polestar trimmad) och bytte även olja i växellådan vid 6000 mil.
Känns konstigt att Volvo inte föreslår byte av oljan. Jag rekommenderar definitivt det.
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
#1352554
Detta har jag funderat på bra länge men det har aldrig blivit av. Lådan är ryckig som satan.
Jag har reartaderat lådan två ggr och då har det blivit bättre i kanske 14 dagar och sen lika dant igen.

Hur mycket olja gick åt och vad kostade det? Byttes något filter i lådan?
av ErikV402015
#1352561
Jag gjorde ingen så kallad spolning utan verkstaden fylde och tappade ur olja samtidigt tills oljan in och ut var lika klar. Ca 3700 kr. Filter är internt och ej åtkomligt vad jag vet. Ta bilen till en dedikerad växellådsverkstad. De kopplar en maskin som spolar med tryck och anpassad vätska. Kanske det hjälper dig. Jag hade inga klagomål innan så förväntade mig ingen förändring heller. Fick det på köpet så att säga. Lycka till.
Bruten fjäder framvagn

arbetade. ( finns där inga möjlighet a[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Enklast är väl att ta en tumstock o m&au[…]

@lennarte , Nu har jag monterat nya givaren och[…]

Bakaxel Duett (Äkta EPA) utväxling

Nu får man leta i det bakre arkivet är […]