Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Cotag
#1345915
Nozen skrev: lör 02 nov 2019, 22:45 Tjena igen! Har funderat en stund och blir förmodligen denna! Vad tror ni? Hur ser historiken ut? https://www.blocket.se/vi/87674967.htm
Bilar brukar normalt gå i trafik ganska omgående efter tillverkning, denna är tillverkad -12 men inte i trafik förrän -14, varför vet jag inte men det gör mig nyfiken. Demobil hos återförsäljare kanske? Eftersom bilen ägs av en volvomekaniker så kan han säkert berätta om hur det ligger till om du är intresserad.

Ägaren skriver att bilen är servad på volvoverkstad eftersom han jobbar där. Du kan ju be honom skicka över foto på stämplarna (alt. underskrifterna) i servicehäftet och kolla så att det är gjort på rätt miltal.
Eftersom han antagligen gjort jobbet själv så kan det kanske vara bra med kvittona på materialet för samtliga servicear.
https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/PMO819
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1345918
Från registret: :-)

Nuvarande ägare fr.o.m. 2015-11-07

Privatperson

Föregående ägare fr.o.m. 2015-05-22

Privatperson

Föregående ägare fr.o.m. 2014-03-31

Privatperson

Föregående ägare fr.o.m. 2013-12-10

Ägare och brukare
BILIA PERSONBILAR/KUNGSBACKA

Adress
HALLABÄCKSVÄGEN 2

Postnummer
43439

Postort
KUNGSBACKA

Föregående ägare fr.o.m. 2013-12-09

Ägare och brukare
VOLVO BIL, BEGAGNADE BILAR

Adress
VBF, VOLVO/RENAULT

Postnummer
40531

Postort
GÖTEBORG

Föregående ägare fr.o.m. 2012-11-29

Leasingbrukare
VOLVO BIL I GÖTEBORG AB

Adress
BOX 870

Postnummer
16124

Postort
BROMMA

Organisationsnummer
6990722099

Leasinggivare

Namn
VOLVO BIL I GÖTEBORG AB

Adress

Postnummer
40531

Postort
GÖTEBORG

Föregående ägare fr.o.m. 2012-10-23

Ägare och brukare
BILIA SKÖVDE / VCC, POWERTRAIN

Adress
BOX 616

Postnummer
54129

Postort
SKÖVDE
av Nordwheels
#1350837
Nu är jag sen i tråden men kör en D4162T och testade en D4204t8 som är på 120ps. Jag behövde bara 5 meter innan jag kände skillnaden mellan motorerna. Trodde jag satt i en D3 med 150ps :-o VEAn har bättre bottendrag och en annan vridkurva. Blev helt frälst och vid ljudet och effektskillnaden. Däremot är 1,6l riktigt snål och pålitlig i MY13. Kör man riktigt snålt går det att landa på 0,33 indikerad förbrukning. Båda bilarna är riktigt bra enligt mig men skulle jag valt idag skulle valet falla på den nya generationen :-)
Användarvisningsbild
av naposim
#1351022
Nordwheels skrev: ons 27 nov 2019, 21:50 Nu är jag sen i tråden men kör en D4162T och testade en D4204t8 som är på 120ps. Jag behövde bara 5 meter innan jag kände skillnaden mellan motorerna. Trodde jag satt i en D3 med 150ps :-o VEAn har bättre bottendrag och en annan vridkurva. Blev helt frälst och vid ljudet och effektskillnaden. Däremot är 1,6l riktigt snål och pålitlig i MY13. Kör man riktigt snålt går det att landa på 0,33 indikerad förbrukning. Båda bilarna är riktigt bra enligt mig men skulle jag valt idag skulle valet falla på den nya generationen :-)
Kan bara hålla med dig! Provkörde i stort sett alla varianter av motorer som finns till V40 innan jag till slut bestämde mig för att köpa en D4 2016 Momentum som förutom en hel drös av extra utrustning även har den fruktansvärt sköna 8-växlade automat lådan. Bilen har gått 6k mil som redan hade 4 stämplar i service boken. Så servicen har verkligen sköts av den tidigare ägaren och det tycker jag är en rätt vital sak och kolla upp innan man köper en nyare bil. Och jag vill påstå att det är en väldigt stor skillnad på den gamla motorn kontra den nya vea motorn som ligger på 190hk original. Till slut stod det mellan en T5 Carbon edition och just denna D4. Och visst en T5 har lite mer hk men tyvärr bensin motor som drar mkt mer än min D4 och har även bra mkt mindre vridmoment än den nyare D4 som ligger på otroligt höga 400nm. Så var valet jätte lätt för min egen del. Och igentligen räcker bilen gott och väl som den är original för den går ruskigt bra alltså.Men bilen ska inom kort lämnas in till BSR för att uppgrades till steg1+ och då kommer bilen att hamna på 270hk och helt sjuka 530nm i vridmoment. Så vill du ha en bill som det verkligen är helt ok drag i så rekommenderar jag verkligen en D4. Är så sjukt stor skillnad på en D4 kontra en D2 & D3! Men sen är vi ju alla olika som personer så en D3 kanske passar dig mer än väl min vän.
Volvo v60 2022 plåtskada

Jag hämtade hem bilen idag

Det var i något högre hastigheter ljude[…]

Ok, tack så mycket, det ska vi se om vi hitt[…]