Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1342109
Tjenare! Jag har en Volvo V40 T2 modelår 2015 (uttagen 2014-10). Har börjat undersöka en del om bl.a. tankvolymen i min bil och sedan börjat kolla noggrannare på själva motorn som sitter i denna bil. Som jag har förstått är det en Fordmotor som sitter i den, men gäller det även växellådan 6-växlad manuell (beteckning B6-enligt ägarmanualen)?

Så efter lite bakgrundsinformation vill jag försöka med er hjälp finna svar på ett antal olika frågor. ;-)
B4164T4 är Volvos beteckning för motorn, går det att ta reda på vad samma motor heter hos Ford?
Samma gällande växellådan, går det att ta reda på i vilka biltillverkare som använder sig av samma?
Och den mystiska frågan, som jag tidigare läst om i andra trådar här, tankvolymen. Jag har som mest fått i ca 51 liter bränsle i min bil efter att kört med gula lampan tänd så länge jag vågade. Utefter det skulle jag dra slutsatsen om en 52-liters tank, precis som fyrcylindriga V40-dieslarna har. Men nu har jag ju en bensin där det står att både fyr- och femcylindriga ska ha en tank på 62-liter. Någon som har koll på detta eller som har en liknande bil och har mätt upp hur mycket bränsle det går i?

Är iallafall sjukt nöjd med både bil och motor, vill dock veta mer och få löst mysteriet med tankvolymen

MVH
Volvo V40 T2-2.jpg
Volvo V40 T2-2.jpg (197.29 KiB) Visad 3694 gånger
Volvo V40 T2.JPG
Volvo V40 T2.JPG (29.81 KiB) Visad 3694 gånger

Hej! Vill ha tips på billig och bra Bilverks[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Man ska inte förakta 4an. Är ju rappare[…]

Fick samma svar från Volvo Sverige. B[…]

Hej på er, Jag har fått den kär[…]