Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Yana
#1339250
Hej!
Har V40CC -17. Den var på service i somras, med tillhörande mjukvaruuppdatering.
Sedan servicen har den falsklarmat 5 gånger om lågt däcktryck på vänster fram. Första falsklarmet skedde ett par dagar efter servicen. Under sommaren var det cirka 1 månad mellan larmen MEN nu senast endast en vecka mellan falsklarmen.
Vad är detta? Åtgärd?

Yana.
av Yana
#1339300
Kalibrerar alltid efter att justerat däcktrycket. Första gången den larmade falskt var efter service - pst hade justerat däcktryck och kalibrerat.

Kan tillägga att däcken är täta så de håller trycket. När det falsklarmar är trycket faktiskt samma för alla fyra däcken, definitivt inte lägre på det däck som det larmar på.
av Tompamannen
#1341837
Jag har problem att min falsklarmar med vinterdäcken om det är mycket slask på vägen. Misstänker att den slirar lite men inte tillräckligt för att antispinen ska bromsa och då tolkar den det som lågt däckstryck istället. Har det regnat när den falsklarmat? Tänker om det blir samma fenomen med mycket vattenansamlingar på vägen.
av Yana
#1342244
Det har varit ok vägar - har inget slask ännu!
Misstänker att den larmar när temperaturskillnaden är stor mellan när jag kalibrerade och när jag kör. Däcktrycket ändras ju en hel del med yttertemp och vägytans temp. Dvs larmar även om alla fyra däcken har samma tryck.... så de skulle i så fall övervaka rotationshastighet vid vid aktuell körhastighet.
av Lockis
#1345474
Yana skrev:Det har varit ok vägar - har inget slask ännu!
Misstänker att den larmar när temperaturskillnaden är stor mellan när jag kalibrerade och när jag kör. Däcktrycket ändras ju en hel del med yttertemp och vägytans temp. Dvs larmar även om alla fyra däcken har samma tryck.... så de skulle i så fall övervaka rotationshastighet vid vid aktuell körhastighet.
Detta, jag brukar alltid få omkalibrera mina däck 1 gång efter att ha ändrat trycket. Så nästa gång den larmar, kolla bara att du har rätt tryck utan att fylla upp/ta ur och kör en ny kalibrering och se om det avhjälper felet.

Har behövt göra detta på både nuvarande V60 och den gamla.
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1345480
Min v60 larmar på alla fyra däcken tillslut, om jag gör en resa på 23 mil där jag startar i 20c parkeringshus, och temperaturen ute ligger runt 0c.
Händer aldrig vid temp över 5c.
Tror nog att nåt är fel, för den har blivit mer och mer känslig med tiden. 2015, när jag köpte den fick jag 2 på en vinter, nu är det typ 222...
Nya sensorer gör ingen skillnad (tydligen...)

Det är ju inte samma system eftersom du inte har givare i fälgen, men första tanken är mjukvarufel eller lite hederligt glapp eller överslag nånstans.

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev där[…]

Var det inte någon återkallelse p&arin[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]