Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1335823
Hej,

Har en ny T3:a som gått illa vid kallstart sedan den plockades ut i maj. Mycket jobb och semestertider hos Bilia har gjort att vi inte kunnat lämna in den förrän nu. Naturligtvis började den gå bra dagen innan verkstadsbesöket. Så det hittar ingenting, som vanligt. Vill inte ens prova att göra en uppdatering, vilket är svagt med tanke på att bilen är ny. Men, men.

Hursomhelst beter den sig som att det är soppatorsk första minuten vid kallstart. Inte på tomgång, men när man kör. Oavsett belastning.

Nån som upplevt liknande? (Jag har det, min V60 T3 beter sig likadant, fast inte lika grovt, mer som att det är skit i filtret.)
#1336219
Grattis till nya bilen. Synd att du med gjort misstaget att köpa den hos bilia.
En sprillans ny bil som inte går bra och det tar tre månader för dem att titta på den.
Det är precis så illa man blir behandlad hos kära Bilia som privatperson.

Har hängt här sen jag skaffade min V40 (2,5 år sen) men du är första med det problemet. Har en T3 själv och är väldigt nöjd.
#1337209
Hej,
har du provat att göra ett mindre "torrgasande" (varv upp motorn) lite innan du åker iväg ?
Jag hade en V60 T3 2011 (med 1.6L-motorn förvisso) som jag upplevde gjorde likadant. Men om jag kort varvade upp motorn lite försvann det problemet - lite känslan av att Volvo gjort en Volkswagen... För normalt rullade jag ut från uppfarten på tomgång sen sakta iväg längs gatan - kanske för likt körcykeln (?). I alla fall löste detta min ojämna gång vid kallstart.
/M
Köpråd

Skrev in en annan tråd. Men en hybrid med to[…]

Hej, Som rubriken lyder har min V50 1.6d frå[…]

För det mesta så hoppar den igång[…]

Fått hem en momentnyckel som mäter 5-70[…]